| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 28 de març de 2024


dimecres, 13 de setembre de 2006
>

L'OCDE insta l'Estat a actuar contra l'elevat fracàs escolar

Troba preocupant que un 30% dels alumnes no acabin l'ensenyament obligatori

J.G. AGÈNCIES. Barcelona
L'Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), que agrupa els 30 països més industrialitzats, va recomanar ahir a les autoritats de l'Estat espanyol que facin un esforç per reduir la xifra del 30% dels estudiants que no acaben els estudis obligatoris. En un estudi comparatiu presentat ahir a París, també va alertar que «no és beneficiós» que un 28% dels alumnes de secundària hagin repetit almenys un curs, una xifra molt superior a la mitjana de l'OCDE, que és del 13%.


+ Alumnes de l'institut Leonardo da Vinci de Sant Cugat, en una imatge d'arxiu. Foto: G. MASSANA

L'Estat espanyol és el quart de l'OCDE amb una major taxa d'abandonament escolar, d'un 30% –que també es dóna a Catalunya–, una xifra que es repeteix en els darrers estudis d'aquest organisme i d'altres, com ara l'informe PISA. Només estan per sobre el Brasil, Turquia i Mèxic. A l'altre costat hi ha països com ara Noruega, on el 100% dels estudiants acaben la secundària obligatòria, i altres que s'hi apropen són Alemanya, Dinamarca, el Japó i Corea. Aquesta és una de les conclusions de l'informe Panoràmica sobre l'educació 2006, presentat ahir, que elabora cada any aquest organisme i que analitza les dades disponibles fins al curs 2003/2004. El cap de la divisió educativa de l'OCDE, Eric Charbonnier, va dir ahir que «Espanya és un dels països de l'OCDE que ha millorat enormement el nivell d'educació en els darrers 30 anys», però alhora reconeixia que «el seu punt dèbil és l'ensenyament secundari» i el va instar a impulsar mesures per frenar el fracàs escolar, ja que, a més, això repercuteix directament en el salari dels joves que abandonen el sistema.

En aquest sentit, Charbonnier també va cridar l'atenció sobre l'alt percentatge d'alumnes, un 28%, que han repetit almenys curs un cop, més del doble de la mitjana dels països més desenvolupats. Segons ell, «no està demostrat que això permeti recuperar el retard» i, a més, per a l'Estat suposa una despesa suplementària. El secretari d'Estat d'Educació, Alejandro Tiana, ho va atribuir a «tradicions culturals» i a la influència de França, on la taxa de repetició voreja el 40%.



MENYS DESPESA PÚBLICA
L'informe alerta que entre els anys 1995 i 2003 la despesa pública en educació respecte del producte interior brut (PIB) va disminuir. Si el 1995 era d'un 5,3%, l'últim any que s'inclou a l'estudi havia baixat fins a un 4,7%, mentre que la mitjana de l'OCDE el 2003 era d'un 5,9%. La despesa de les institucions educatives és menor que la mitjana de la zona OCDE en totes les etapes educatives, inclosa la universitària, tot i que és a l'Estat on s'ha produït un augment més gran de la inversió en les universitats, d'un 43% des del 1995. Una de les dades estatals positives fa referència als sous dels professors, que són un 25% més alts quan comencen la carrera professional. Per contra, un mestre necessita a l'Estat 39 anys per aconseguir el salari màxim, mentre que la mitjana dels països de l'OCDE se situa en 24 anys.

L'informe constata que cada vuit segons un alumne de la zona OCDE surt del sistema escolar sense acabar els estudis secundaris. Anima els estats a posar en marxa sistemes pedagògics més ambiciosos, sobretot a Europa i els EUA, que cada cop s'allunyen més dels països asiàtics, que obtenen millors resultats.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>La baixa inversió, clau per pares i sindicats

>Nadal diu que Catalunya tindrà un paper «generós» en l'acollida d'immigrants

>Trànsit dens i cues

>Maragall agraeix la feina de Marta Cid

>L'escola de la diversitat

>Ha arribat l'hora

>«El mestre encara es valora»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.