Als passadissos del CEIP Baldomer Solà, a Badalona, una vintena de famílies feien cua, ahir al matí, per matricular els seus fills. Algunes ho han deixat fins al darrer moment i d'altres, immigrades, s'han establert a la ciutat en els darrers dies. Aquest centre, situat al barri del Congrés, és un dels que més pateix el fenomen de la «matrícula viva», és a dir, aquella que es du a terme amb el curs ja iniciat.
Això no obstant, la comunitat educativa afronta aquesta situació amb la màxima tranquil·litat possible. «Ara tenim 293 alumnes però sempre acabem superant aquesta xifra amb escreix», apuntava la secretària del centre, Jovita Julián. Al Baldomer Solà, un 85% de l'alumnat és o bé gitano, o bé immigrat. A l'escola, els nens no diferencien entre orígens, races i colors, assegura Julián, que diu que, «com més petits són, millor s'hi adapten». Per atendre la diversitat, el centre públic disposa d'una aula d'acollida i d'una altra de llengua catalana. Només tenen 20 alumnes per aula i en breu s'activarà un servei municipal que dotarà la zona d'uns mediadors que actuaran en els casos d'absentisme escolar. Fer campana, però, no és propi de la població nouvinguda: «La major part de col·lectius tenen molt clar que els nens han d'anar a l'escola», sosté la secretària del centre badaloní. El Baldomer Solà disposa, a més a més, de la figura de la integradora social i d'uns professionals molt compromesos. Una tercera part dels mestres acumulen més de deu anys d'experiència al centre.
La dedicació del professorat, però, no sempre es veu recompensada amb l'atenció rebuda de les administracions. Ahir, per exemple, encara no havien arribat tres dels professors que reforçaran el centre arran de la sisena hora. L'escola també persegueix que s'ampliï el servei de suport psicopedagògic. Ara, un professional visita el centre un matí a la setmana. Pel director, Gonzalo González, és «totalment insuficient».