Un cartell penja a la porta del CEIP Castella. Informa els pares dels nous horaris que hauran de fer els alumnes del cicle d'educació primària. Alguns pares encara se'l miren quan van a recollir els seus fills al migdia. A la sortida d'aquesta escola situada a la plaça Castella, a tocar de la plaça Universitat, no es parla d'una altra cosa. María José Rodríguez lamenta que l'equip directiu d'aquest centre hagi decidit avançar l'entrada mitja hora: «Començar a dos quarts de nou és molt d'hora per als nens, tot i crec que la mesura és positiva per millorar l'educació.» Un altre pare li pregunta: «Però que no fan les mateixes hores que el curs passat?» Mentrestant, progenitors de països diversos intenten entendre un dels punts del cartell penjat a la porta, que explica, només en català, que aquells alumnes del cicle infantil que tinguin germans a primària tindran un servei de monitors que subvenciona Educació entre 2/4 de 9 i les 9.
Josep Nuez, director del CEIP Milà i Fontanals, al cor del Raval, reconeix que si alguna cosa marca aquest primer dia és «potser que els pares estan una mica despistats», i afegeix: «Aquí la informació s'estén pel boca-orella, ja que un 90% de les famílies són estrangeres.»
És la tònica general a les 1.072 escoles públiques que ahir van aplicar aquesta mesura, la més singular del Pacte Nacional per l'Educació. Els pares es debaten entre els beneficis pedagògics que tindrà la mesura i les conseqüències en l'àmbit pràctic. A la tarda, a la porta de l'escola pública Barrufet de Sants, dos pares discrepen sobre la mesura. «No estic gens d'acord amb la sisena hora, crec que és una excusa dir que és per millorar el rendiment, perquè també es pot millorar amb menys nens per classe i més recursos», diu Joan Montoliu. Sònia Blanch replica: «Jo no ho trobo tan malament, ara la pública s'iguala amb la privada.»
Mentrestant, els professors s'adaptaven ahir als nous horaris de classe i perfilaven el contingut d'aquesta hora extraordinària, que variarà molt en funció del tipus d'alumnat. Al CEIP Barrufet, explica la directora, Montse Roig, on el percentatge d'immigrats és baix, «el contingut depèn del cicle, farem una hora més d'anglès i també acció tutorial i reforç oral», el que fins ara feien durant les cinc hores lectives que tenien. Al Raval, explica Nuez, permetrà fer amb més comoditat i temps activitats com ara els tallers de teatre i de plàstica, pensats per a la integració del nombrós alumnat nouvingut. Sigui com sigui i per al que sigui, entre el desconcert d'uns i la recança d'altres, la sisena hora ja és aquí.