| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 28 d'abril de 2024


dijous, 11 de maig de 2006
>

Entre el referèndum i les eleccions han de passar prop de cinc mesos

La normativa electoral obliga a separar els dos processos

LAURA RAHOLA. Barcelona
Després de la celebració del referèndum sobre l’Estatut hauran de passar tres mesos com a mínim per obrir un nou procés electoral. Així ho diu la normativa vigent, que també estableix un termini de 56 dies des de la convocatòria de les eleccions al Parlament i la seva celebració. Així doncs, si es manté la data del 18 de juny per al referèndum de l’Estatut, les eleccions anticipades s’haurien de convocar com a molt aviat al setembre i fer-se durant el mes d’octubre.


+ El referèndum de la constitució europea, el febrer del 2005.

Catalunya és l’única comunitat autònoma que no té una llei electoral pròpia, i els processos electorals es regeixen, a banda dels principis generals que estableix l’Estatut del 79, per dues lleis orgàniques de l’Estat, la llei del règim electoral general, i la llei sobre modalitats de referèndum.

Aquesta normativa electoral no permet la celebració conjunta d’un referèndum i unes altres eleccions, ja siguin locals, parlamentàries o generals. A més, les lleis estatals diuen que «no es podrà celebrar cap modalitat de referèndum en el període de noranta dies anteriors o posteriors» a qualsevol altre procés electoral. Per tant, encara que el president de la Generalitat, Pasqual Maragall, ja tingui decidida la convocatòria d’eleccions anticipades, l’anunci formal –i la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, el DOGC– no el podrà fer fins que hagi passat el marge legal previst des de la celebració del referèndum. I si es vol mantenir la consulta electoral de l’Estatut el 18 de juny, la convocatòria de les eleccions anticipades s’haurà de traslladar al setembre. Un cop es convoquen oficialment les eleccions al Parlament, l’anunci ha de publicar-se en el DOGC i les eleccions s’han de celebrar el dia 56 a comptar des de l’endemà de la publicació.

En el cas del referèndum, no es marca una data exacta de celebració des de la convocatòria, sinó que han de passar un mínim de 30 dies i un màxim de 120 entre l’anunci oficial i el dia de la votació. Per això es preveu que Maragall convoqui el referèndum entre avui i demà, o en tot cas, sempre abans del 18 de maig.

A més, la llei també obliga a convocar el referèndum dins del període de sis mesos següents a l’aprovació de les Corts Generals. Un termini que va començar a comptar ahir mateix i que, en tot cas, només condicionaria el procés si finalment s’optés per invertir el calendari electoral i fer primer les eleccions al Parlament i després la consulta sobre l’Estatut. Aquesta opció, però, sembla molt poc probable. En primer lloc, perquè el President ja ha deixat clara la prioritat del referèndum, i també perquè els marges de temps que marca la llei obligarien a fer unes eleccions al Parlament en ple estiu i, per tant, amb un risc molt alt d’abstenció.

Pel que fa al procés estatutari, l’Estatut vigent diu que una reforma només entrarà en vigor si els ciutadans ho decideixen per majoria en referèndum. En el cas que el resultat de la consulta fos negatiu, estableix que no es podrà engegar la maquinària per a una nova modificació fins al cap d’un any. La llei estatal parla d’un termini de cinc anys entre dos referèndums, però aquí preval el que diu l’Estatut.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>En les últimes hores, la política catalana viu en un estat de rumor permanent, sobre la continuïtat del govern de la Generalitat i sobre l’avançament electoral al Parlament. De fet, els profetes de la brevetat del tripartit i de les eleccions anticipades van entrar en acció amb més o menys intensitat des del mateix dia en què es va concretar la maniobra, aviat farà dos anys i mig. Però, sobretot ahir dimecres, els rumors que Maragall estava disposat a fer fora del govern els consellers d’ERC i a convocar eleccions per a l’octubre o el novembre vinents van ser incessants. L’atenció dels cercles polititzats estava més atenta, aquest dimecres, a la confirmació o el desmentiment dels rumors que a la sessió solemne d’aprovació que es va viure al Senat espanyol, una mostra clara del desequilibri emocional que viu el país. És en aquests moments que cal estar serè i no perdre el sentit de la raó. Perquè, com tothom sap, els rumors no són mai gratuïts, sinó que serveixen a interessos molt concrets. És curiós, però els nostres polítics, actualment, fan ús de les filtracions com a mètode habitual. Ho fan els polítics amb poder de decisió, que sovint practiquen el que s’anomenen off the record , per difondre informacions privilegiades entre grupets també privilegiats, amb el compromís de guardar el secret. Òbviament, la pràctica de difondre informacions a condició del «no ho diguis a ningú» és propi de la xafarderia més tradicional i és tant com provocar que allò que pretesament s’ha de guardar en secret s’amplifiqui a per tot. Però no són només els líders els que sembren rumors, sinó també les segones línies de les institucions i dels partits. Aquests són els més perillosos, perquè serveixen a interessos no tan sols partidistes sinó, fins i tot, a interessos particulars dintre dels partits. Això és, en bona part, el que ha estat passant en les últimes hores. Els entorns dels partits s’han dedicat a difondre la certesa que la imminent caiguda d’ERC del govern i la simultània convocatòria d’eleccions era un fet irreversible. I en aquests casos, com tantes vegades en política, per saber per què passen les coses cal preguntar-se a qui beneficia que passin. Enmig d’aquest panorama, l’únic que pot fer i desfer en matèria de reestructuracions de govern i de convocatòria d’eleccions, el president Maragall, no deia res. Ell ja va dir el que volia dir al Parlament. I actuarà quan ell vulgui. El seu entorn immediat també calla, de moment, i espera la decisió presidencial. Probablement abans que acabi aquesta setmana Maragall convocarà el referèndum i aclarirà com s’arriba al 18 de juny. Però, mentrestant, la sensació que els rumors tenen el futur més clar que els comunicats i les declaracions institucionals es va instal·lant amb tanta força que, al final, no sabrem si Maragall ha fet cas dels rumors o si els rumors, com sempre, no són res més que intoxicacions interessades, impossibles de confirmar o desmentir mai del tot.

>Les Corts espanyoles aproven l’Estatut que pot posar fi al govern tripartit

>ERC tem que Maragall els faci fora de l’executiu per la pressió del PSC

>ERC es planteja usar el «Diguem no» de Raimon com a lema de la campanya, que acabarà a Girona

>Efectes col·laterals

>Simplement prescindible

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.