| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dimarts, 17 de febrer de 2026

  Bilinguònims

Aquesta setmana busquem repeticions curioses entre noms i cognoms. No necessàriament repeticions absolutes, com en els escriptors catalans Vidal Vidal o Joan Lluís Lluís. També hi entrarien, per exemple, el que en podríem anomenar bilinguònims, com és el cas del poeta espanyol Blanco White o bé algú que es digui Joan Juan o Andrés Andreu. També hi entrarien els noms i cognoms que només difereixen de l’accent, com en Jaume Jaumà o la Clara Clarà. I també els que presenten una mena de redundància familiar, com ara Jack Jackson, Ferran Ferrandis, Pere Peris o Àlvar Álvarez. Envieu els vostres bilinguònims a aquest fòrum. La millor aportació de la setmana rebrà un exemplar de “Animals Tristos” de Jordi Puntí per gentilesa de l’editorial Empúries i de la llibreria virtual llibres.com.
----------
+ Veure tots els fòrums

+ Comparteix al Facebook o Twitter




Aportacions al fòrum:

# Roger Black
No és un bilinguònim. Però va ser l'únic blanc en una final d'un mundial d'atletisme en 400 m.ll (L'únic blanc, es deia Black).
Raül
10/12/2002 19:41



# Adivina, adivinanza
El pare de Sant Francesc d'Assís l'anomenà Francesco en homenatge a França; per altra banda, els Francs eren un poble germànic que habità França i d'on s'originà la seua dinastia reial; per extensió, s'utilitza com a gentilici de França. Aleshores, Francesc i Franc vindrien a significar la mateixa cosa: francés. Això va de bilinguònims, no? Doncs com diu la cançó de Joaquín Sabina: "Como ya habrá adivinado, la señora y el señor,
los apellidos del muerto a quien me refiero yo,
pues colorín colorado, igualito que empezó,
adivina, adivinanza se termina mi canción,
se termina mi canción". Xin-pom.

Pasqual
10/12/2002 15:47



# ponçpons
a menorca, podem trobar el poeta Ponç Pons i l'amic Martí Martí
vsr
10/12/2002 14:24



# Francesc Francisco
En un dels primers ajuntaments democr‡tics i socialistes de Girona
constituïts per l'incombustible Joaquim Nadal, hi va haver un regidor
de Seguritat Ciutadana de nom Francesc Francisco. Va ser molt fàcil,
l'acudit: Francesc per el PSC, Franciso per el PSOE.
Jordi Soler
10/12/2002 14:20



# Repeticions famoses
Naf-Naf (nom del porquet de la casa de totxos segons la versió francesa dels tres porquets -els altres eren Nif Naf i Naf Nuf-), Cha-Cha, Anaïs Anaïs, Loulou, Coca-Cola, Tintín, Dupond i Dupondt (o Hernández i Fernández), Miou-Miou, Milli Vanilli, Peta Zetas, Maná Maná, ZsaZsa Gabor, Maguilla Gorilla... i de moment ja està, ja està.
Ignasi Fontvila
10/12/2002 13:36



# Nom i cognoms iguals o derivats
En totes les llengües trobem casos semblants, on el nom i el cognom, o bé són iguals, o són derivats l'un de l'altre. És el cas dels Gonzalo González, Ferran Ferrandis, Rinaldo Rinaldi, John Johnson, Peter Petersen, Gustav Gustafson i milers d'exemples més. Tots aquest cognoms fan referència al patronímic. També pot pertànyer al grup dels derivats el Ramon Ramoneda, per exemple. Però què m'en dieu del cognom d'un actor d'orígen austríac, molt musculós ell, anomenat Arnold Schwarzenneger? Si dividim el cognom en dues parts "Schwarz(e)" i "Negger" ens trombem que ambdues paraules volen dir "Negre". Per tant, per més blanc que sigui, es diu "Negre-Negre". Que ho passeu bé...
Ramon Valldosera
10/12/2002 08:29



# Altres noms com a cognoms
Això pot ser molt llarg ja que en van sorgint de nous. Conec unes germanes que es diuen Magdalena i Ramona Tomàs i unes altres es diuen Concepció i Maria Companys Macià, també conec un Francesc Macià a part del famosíssim President de la Generalitat, un Serafí Martí, un Josep Benet, un Joan Aymerich, etc.etc.etc.
Roser
10/12/2002 01:23



# De noms i cognoms
Un cosí germà de la meva mare es deia Andrés Bartolomé y Frutos. Ba tenir 11 fills o sigui 11 noms amb cognom Bartolomé, però és que la seva muller es deia Paz Miguel, per tant els seus fills eren Bartolomé Miguel i un d'ells es deia Miguel Bartolomé y Miguel, capicua.
Roser
10/12/2002 01:11



# Més bilinguònims
Un fill del famós Pelegrí Pelegrí i Pelegrí es diu Pelegrí Pelegrí.
Roser
10/12/2002 01:03



# Trilinguònims
A les Borges Blanques hi havia un senyor que es deia Benet Benet i Benet
Roser
10/12/2002 00:58

« Anterior | Següents »
Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.