VilaWeb.cat
VilaWeb.tv
Nosaltres.cat
MÉSVilaWeb  Correu  Clau
Vilaweb  
DIMECRES, 18/03/2009 - 11:05h

Detingut en l'operació Peatge Gonzalo Aguiar (UM), director de Carreteres del Consell de Mallorca

La fiscalia anticorrupció investiga irregularitats en el desdoblament de la carretera de Manacor · S'agreuja la crisi de govern, que va esclatar arran d'una esmena d'UM al Decret Nadal per construir un camp de golf

Gonzalo Aguiar (Unió Mallorquina), director de Carreteres del Consell de Mallorca, ha estat detingut aquest matí en l'operació Peatge, en què s'investiguen presumptes delictes de corrupció en les obres de la carretera Palma-Manacor. Aguiar és el primer polític dels disset detinguts que hi ha hagut fins ara. D'altra banda, Nadal, president d'UM, ha estat imputat pel cas Can Domenge. Tot plegat agreuja la crisi al si del Govern de les Illes.

La fiscalia acusa Aguiar d'haver fet treballs a propietats particulars a través d'alguna de les societats que participaren en la construcció de l'autovia Palma-Manacor, que es va dur a terme en la legislatura anterior. El nom d'Aguiar era a la querella que la fiscalia anticorrupció havia presentat contra el conseller d'Obres Públiques, Antoni Pasqual Ribot, i cap immediat d'Aguiar, al qual se li imputen diversos delictes de corrupció relacionats amb el projecte. Aguiar, director de Carreteres en la legislatura passada i en l'actual, prestarà declaració a les dependències policials aquest matí. Així ho han informat fonts d'Unió Mallorca (UM), partit en què milita el detingut.

L'operació Peatge, que va esclatar dilluns, continua oberta sota la direcció dels fiscals anticorrupció Pedro Horrach i Juan Carrau, que ordenaren la detenció de vuit persones més que podrien estar vinculades amb la presumpta trama de corrupció que envolta les obres del desdoblament de la carretera Palma-Manacor. S'investiguen, com a mínim, quatre presumptes delictes: suborn, prevaricació, falsedat documental i malversació de cabals públics.

Dels vuit detinguts, tres eren caps de les empreses de l'UTE adjudicatària de les obres al desdoblament de la carretera de Manacor. Dels tres detinguts només va passar la nit als calabossos de la policia, juntament amb dos implicats més que quedaren a comissaria despús-ahir: Francisco Orejudo, cap de les obres i alt càrrec del Consell de Mallorca, i Gabriel Mestre, funcionari que hi treballà de vigilant.

En total, ja han estat arrestades i interrogades 17 persones. L'operació continua oberta i avui es preveu que alguns dels detinguts passin a disposició judicial. A més, no es descarta pas la possibilitat que es facin més detencions.

El Bloc avisa Antich que no acceptarà compensacions a Unió Mallorquina

La crisi del govern balear s'allarga. El Bloc per Mallorca no admet que hi hagi compensacions a Unió Mallorquina en canvi de retirar l'esmena del decret Nadal sobre la construcció del camp de golf de Son Baco. En una reunió extraordinària de l'executiva, el Bloc també ha demanat a Francesc Antich que convoqués urgentment una reunió per a revisar el pacte de govern. A banda la crisi, UM es troba que Miquel Nadal ha estat imputat pel cas Can Domenge.

Antich i Nadal es reuneixen

El president del Govern balear, Francesc Antich, es va reunir ahir a la tarda amb Miquel Nadal. A la reunió, que no va durar més de quinze minuts, el president va corroborar el que ja havia dit al matí la portaveu del govern, Joana Barceló: que no havia demanat a Nadal que dimitís ni tenia la intenció de destituir-lo mentre no es resolguessin les acusacions per les quals ha estat imputat. Dirigents d'UM coincidiren a afirmar, però, que la reunió fou 'tensa'.

Nadal, imputat

El president d'UM, Miquel Nadal, era vice-president del Consell el 2005, quan es va vendre el solar de Can Domenge. Fou ell qui va signar el plec de condicions del concurs perquè Maria Antònia Munar, ex-presidenta del Consell, estava malalta. Nadal hi participà al principi de l'expedient i votà, com la resta de consellers del PP i UM, en favor de l'adjudicació a l'UTE, formada per Ferràtur i Sacresa. La justícia investiga l'operació arran de la querella interposada pel promotor Núñez i Navarro, que perdé el concurs, contra tots els consellers insulars del PP i d'UM i contra els principals responsables polítics del Consell i alguns funcionaris, acusats de prevaricació, malversació de cabals públics i revelació de secret oficial.

Nadal ha estat imputat per tres delictes: prevaricació, malversació de cabals públics i falsedat documental. Són els delictes genèrics que s'investiguen en la trama de Can Domenge, i els mateixos tres que també s’imputaren al diputat i ex-dirigent d'UM Tomeu Vicens i al portaveu d'UM al Consell de Mallorca, Miquel Àngel Flaquer, que ja declararen com a imputats pel mateix cas fa poc més d’un any davant el jutge i la fiscalia. Nadal, que és el primer conseller del Govern balear imputat (tot i que els suposats delictes els hauria comés quan era vice-president del Consell), declararà el 30 d'abril.

Quan Nadal es va saber imputat en el cas Can Domenge, va posar en mans d'UM la renúncia de tots els càrrecs que deté (conseller de Turisme, regidor de Ciutat de Mallorca i president d'UM), però l'executiva del partit no va acceptar-la-hi. Per la portaveu d'UM, Catalina Julve, la dimissió de Miquel Nadal fóra 'molt perjudicial per al partit' i suscitaria 'judicis de valors precipitats.'

Julve va dir i repetir que UM va rebre la notícia de la imputació de Nadal amb gran sorpresa, quan l'executiva s'havia reunit d'urgència per la crisi de govern que va obrir l'esmena del Decret Nadal. El sentit d'aquesta esmena, que té el suport del PP, és que es construeixi el camp de golf de Son Baco. Segons ella, 'la fase d'instrucció de Can Domenge ja s'havia tancat', amb el portaveu d'UM, Miquel Àngel Flaquer, i el diputat Bartomeu Vicens com a principals imputats. 'Per què no fou citat llavors Nadal?', es demanava Julve ahir, en unes declaracions a IB3 Ràdio, recollides per Europa Press.

Cal recordar que el Consell de Mallorca, presidit per la socialista Francina Armengol, va aprovar la revocació del contracte de venda de Can Domenge el 5 de febrer passat, revocació ratificada per un decret del 13 de febrer. El decret exposa que no s'havien complert els terminis d'execució a què s'havia compromès l'empresa adjudicatària.

 
Versió per imprimirEnviar a un amic

CC

IQUA