diumenge, 15 de maig de 2005 > Un estudi de la patronal del vi indica que es pot conduir havent begut tres copes si s'ha menjat
Les dones haurien de beure un màxim de dues copes si no volen superar els límits permesos al volant
EVA POMARES.
Vilafranca del Penedès La duresa de les campanyes televisives del Ministeri de l'Interior contra els accidents, l'augment de controls i les advertències de la consellera d'Interior de la Generalitat, Montserrat Tura, sobre tolerància zero han causat un «encertat temor al descens notable del consum de vi, que es traduiria en un desastre econòmic per al sector». Aquesta és la introducció d'un estudi encarregat per la patronal Unió Vinícola del Penedès (Uvipe) sobre els efectes del vi en la capacitat per conduir. Resultat: si s'acompanya de menjar, els homes poden beure tres copes -les dones, dues- i no donar positiu en els controls policials.
L'Organització Mundial de la Salut recomana no sobrepassar la dosi d'un gram d'alcohol per quilogram de pes corporal al dia. Els límits legals fixats a Catalunya per combinar sense risc la conducció i el plaer de degustar un bon vi són una altra cosa: el màxim permès és de 0,5 grams per litre de sang, o bé 0,25 mil·ligrams per litre d'aire aspirat.
L'estudi d'Uvipe per conèixer exactament els límits que imposen aquest marc va ser realitzat amb 30 voluntaris pel laboratori Viader Anàlisis Clíniques, de Sant Sadurní d'Anoia. Homes i dones van acompanyar un dinar d'unes 1.000 calories amb tres copes de vi negre de 100 mil·lilitres cadascuna, el que correspon a 30 grams d'alcohol. El menú, preparat per un restaurant de la vila, es va triar perquè fos «habitual, econòmic i amb un procés digestiu normal». Així, s'ha tingut en compte el fet que la majoria de gent dina a casa, que l'àpat més fort es fa al migdia i que aporta entre les 900 i les 1.100 calories. Als participants, se'ls van fer anàlisis en aire aspirat i sang abans de menjar, per descartar qualsevol tipus de consum alcohòlic previ.
Trenta minuts després d'haver finalitzat es va fer el primera mesurament, amb un aparell homologat i facilitat per la Policia Municipal de Sant Sadurní per a l'ocasió. Les proves van continuar amb altres mesuraments de sang i aire al cap de dues i tres hores d'haver begut.
Resultat negatiu
Cap dels participants van superar el valor màxim d'alcohol permès per la llei (0,25 mg / l) quan es condueix, tot i que dues dones s'hi van acostar, van donar 0,21 mg / l. Al cap de mitja hora d'haver-se aixecat de taula, el valor mitjà en aire aspirat, tant d'homes com de dones, va ser de 0,09 mg / l. En sang, el resultat va ser similar: el valor mitjà va ser de 0,26 g / l, gairebé la meitat del legal (0,5 g / l). Quan feia una hora del dinar, els valors mitjans conjunts van ser de 0,21 g / l i de 0,06 mg / l.
Els autors de l'estudi conclouen que «el valor màxim d'alcohol en sang i aire aspirat es produeix després de 30 minuts de la darrera ingesta». Tot i així, els resultats mostren que els nivells alcohòlics assolits no són punibles perquè són inferiors als permesos.
Esperar mitja hora
Més enllà de les dues hores, l'alcohol etílic havia desaparegut completament de les analítiques. Només en el cas de l'analítica sanguínia de les dones mantenia, 120 minuts després, un residu alcohòlic de 0,15 g / l en sang, mentre que en aire aspirat era zero. Les dades confirmen altres estudis sobre l'efecte de l'alcohol en la salut, que asseguren que les dones metabolitzen més lentament l'alcohol, i haurien d'esperar més de mitja hora per posar-se al volant. Naturalment, les variables personals com ara pes, estatura, edat i sexe són determinants en el resultat. I la combinació de diferents productes alcohòlics i les begudes amb anhídric carbònic acceleren els efectes menys desitjables del consum de l'alcohol.
|