Opinió

Carles Rabadà

01.03.2013

Un Mobile World Congress de rècord total, dia per dia

Aquesta setmana (durant el 25, 26, 27 i 28 de febrer) hem tingut una Barcelona diferent, una Barcelona internacional en tots els sentits: en idiomes, en cultures, en turistes... Hem viscut durant quatre dies en una ciutat que finalment era el centre del món, i no per cap problema de corrupció, diners amagats, o accidents de qualsevol mena, sinó per l'organització del congrés de tecnologia mòbil més gran del món: el Mobile World Congress. Hem pogut presumir de ciutat, d’ordre i de tenir unes grans instal·lacions per a tothom.


Anirem a pams. Ha estat una edició diferent, una edició en què els petits han pogut fer de grans i els grans han anat a veure què hi havia dins el nou recinte. I quan diem nou recinte, ens referim a la nova zona a l’Hospitalet: la Fira Gran Via. Grans instal·lacions, connexions i bona organització per presumir i deixar clar que seleccionar Barcelona com a Mobile World Capital no havia estat cap error.


El primer dia va començar amb una presentació del nou terminal de Huawei, l’Ascend P2. En un lloc màgic, la Llotja del Mar, Huawei mostrava l’evolució del seu terminal estrella. Després d’això, Telefònica presentava Firefox OS i uns quants esdeveniments omplien ja Barcelona.


Dilluns, dia de fer oficial la fira, obrir portes i presentar al món com la ciutat s'abocava de ple a aquest congrés. A primera hora, Nokia presentava terminals de gamma mitjana amb preus de 15 euros als mercats emergents, i amb Windows Phone per 139 euros. Seguidament, LG exhibia el seu producte principal i Sony portava a tot el món una pissarreta ultrafina i d’última generació (submergible dins de l’aigua); l’Xperia Z.


Alcatel presentava més terminals per envair el món amb Android, mentre que Asus esquivava la crisi i mostrava l'evolució del Padfone (terminal+pissarreta) a un preu d'impacte: 999 euros, i una pissarreta, la Fonepad, per 215 euros, aproximadament. I ja a la tarda, ZTE va presentar un terminal potent amb l’últim processador del mercat i també el primer Firefox Phone, ZTE Open.


Allò que esperàvem: fabricants mirant de fer-se un lloc als mitjans més importants i destapant una mica l'estratègia d'enguany.


Dimarts, dia de consolidació. Recorrent més d'un quilòmetre i mig de pavellons, podíem trobar des de rellotges que substituiran tot allò que utilitzem cada dia fins a bastons amb GPS per a la gent gran (amb marcació de les pulsacions, localització, indicacions per a menar fins a casa, trucades d’emergència, etc.). Aquest darrer invent, fabricat per Fujitsu, era un element més en la secció de salut i cura de la gent gran, mercat que atreu moltíssimes mirades.


I, per a rematar del dia, unes ulleres futuristes. A la secció del Japó, un grup d’enginyers havien desenvolupat les candidates a fer la competència directa de les Google Glass: unes ulleres que superposen una interfície gràfica a la teva visió normal, de manera que hi pots interactuar per fer trucades, veure l’hora, veure un mapa, etc.


Sony volia donar un cop d’efecte i va organitzar una festa privada a l’Hotel W de Barcelona. Andrea Fuentes i Ona Carbonell, campiones de natació sincronitzada, ens hi van delectar amb una actuació amb els terminals de Sony dins l’aigua: simplement espectacular.


Dimecres de transició, un dia diferent. Tal com ja es deia per la fira, enguany les marques hi han vingut a exposar, és a dir, no hi ha la rivalitat per a veure qui presenta un terminal o una pissarreta diferent de la resta. Prefereixen marcar un dia a l’agenda i ser referència abans d’aquell dia i després, sense competència.


Un dia per a veure com evolucionarà, quines seran les marques que intentaran créixer i esperar, com cada any, 'la notícia' del Mobile World Congress.


L’any passat va ser Apple, sense ser present al congrés, que va anunciar la presentació del nou iPad. Enguany també hem viscut un efecte similar: el primer dia de la fira, Samsung va enviar les invitacions per a la presentació del Samsung Galaxy SIV a Nova York, i així han generat una expectació que va més enllà de la fira. Nosaltres en diem 'el secret de la fira'.


El Mobile World Congress 2013 ha estat més fluix en presentacions i més fort en suport a l’usuari. Tots els fabricants volien destacar les possibilitats que tens quan el terminal ja és a les teves mans: protegir les dades, cercar-lo en cas de robatori, rescatar-ne les dades o inhabilitar-ne el dispositiu.


Per tant, el MWC perd força quant a rivalitat dels terminals i s'envigoreix quant a serveis als usuaris i, naturalment, pel que fa a la gran oportunitat que significa per a les pimes. Una gran experiència que es repetirà, d'ací a menys d’un any, a la capital de Catalunya.



Carles Rabadà, del bloc tecnològic Appledroid.cat.

Editorial