Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Opinió

 

1/73>

Hervé Pi

08.01.2013

Aquest TGV és un TGV espanyol, amb mentalitat espanyola

Aquest TGV té dues cares. Des del nord, tot lligam amb la Catalunya del sud ens interessa molt, evidentment. Però aquest TGV no ha estat pensat per relligar els territoris del nostre país, sinó que és un tram d'una xarxa de trens espanyola. De fet, ni tan sols és un TGV pensat per lligar Catalunya amb la resta d'Europa.



Per exemple, fins ara podíem anar amb TGV fins a Figueres, però no serveix de gaire res perquè des de Perpinyà no pots anar a passar al dia a Figueres i tornar a casa. Cal esperar l'endemà per a agafar el TGV de tornada.

A més, encara no sabem ni tan sols si els TGV que vagin a París des de Barcelona faran parada a Perpinyà. De fet, no sabem ni on s'instal·larà l'estació. Ara per ara és al centre, però hi ha una proposta de posar-la al costat de l'aeroport i fins i tot hi ha qui diu que podria anar a parar a Narbona. En part, això depèn de les administracions locals i en aquests moments hi ha una lluita entre el Consell Regional i l'Ajuntament de Perpinyà que fa que no sapiguem res sobre l'estació.

En canvi, els trens normals que ens comuniquen amb la Catalunya del sud són escassos i no funcionen bé, amb un tram de via desastrós. A parer meu hauria estat molt més important d’invertir en aquestes infrastructures, sobretot si hi hagués hagut el propòsit de relligar el país.


Ep, això que dic són els fets, però també estic convençut que a la llarga el TGV serà molt important per a comunicar Catalunya amb Europa. Una cosa no treu l'altra, però és evident que aquest TGV és un TGV espanyol, amb mentalitat espanyola, i de cap manera no és ni un TGV dels Països Catalans ni un TGV pensat per pintar els Països Catalans a Europa. I no cal dir que per anar de Perpinyà a València, per exemple, no hi hem guanyat res.

Per tant, tot allò que siguin nous llaços amb el sud ens interessa molt. En aquest sentit, benvingut sigui el TGV, però siguem conscients que potser passa de llarg i que pel bé del país caldrien moltes més infrastructures.



Hervé Pi és un activista i militant per la llengua nord-català



[Opinió recollida via telefònica per la redacció de VilaWeb.]

Editorial