Temps d'amarga repressió

L'1 d'abril de 1939 acabava oficialment la guerra d'Espanya i s'iniciava per als vençuts una dura repressió.
El col.lapse absolut que significava aquest fet per als mestres que seguien les ensenyances de Freinet no cal ni esmentar­p;lo.

Enric Soler i Godes, recordant aquells anys, ens deia tot parlant d'Antoni Porcar i el seu empresonament:

"Portat de la seua educació artística, salvà tresors de les esglésies, els gestors de les quals, absurdament, el portaren a la presó. Una nit es presentà a ma casa demanant refugi. Hi va quedar-se. Al matí següent marxà i ja no vaig saber res més d'ell. Jo vaig ser exiliat a Santander durant cinc anys. Un dia vaig rebre la trista nova del seu traspàs. Antoni Porcar i Candel havia mort". Altres mestres anaren a l'exili a Mèxic, alguns com Serafí Salort propicià, des d'allí, la col.laboració d'Enric Soler, en les revistes catalanes de l'exili.

El 1949, González Martí convencé Carles Salvador perquè l'ajudés en la gestió de Lo Rat-Penat. Es muntà el primer curs d'ensenyament del valencià, llengua oral i per correspondència. Una altra vegada, tornaria a agrupar un colla de mestres, entre ells Soler i Godes, que començaren a treballar per la consolidació de la normativa aprovada a Castelló de la Plana, l'any 1932 i per l'alfabetització en la llengua pròpia dels valencians en els anys de la Postguerra.
Anys després, 1964, alguns mestres trobàrem dins Lo Rat-Penat un lloc d'acollida per a les nostres inquietuds envers l'escola valenciana. Comencem a publicar "ESCOLA", butlletí de la Secció de pedagogia de Lo Rat Penat. Organitzem trobades, estatges, i, un dia, el mestre Soler i Godes descobreix que a les nostres classes també aplicàvem les tècniques Freinet. És aleshores quan dues generacions troben un vincle comú: sense saber­p;ho, els mestres valencianistes dels anys 30 i els 60 havíem triat el mateix ideari pedagògic.

Associació Espanyola de la Correspondència i la Impremta a l'Escola (ACIES)

Va ser fundada l'any 1974 com a necessitat de disposar d'una entitat legal per poder reunir­p;nos els components i simpatitzants del GRUP DE MESTRES, els quals ja portàvem una dècada realitzant activitats de formació cooperativa per a ensenyants, dins i fora dels edificis de Lo Rat­p;Penat. Com que ja havíem topat alguna vegada amb l'administració, que ens havia censurat i suspés actes i reunions de treball, es feia, doncs, necessària la creació d'una associació de tipus legal que ens permetera seguir funcionant. El nom d'aquesta associació no podia reflectir la ideologia bàsica de la pedagogia Freinet per raons de censura. No podia anomenar-se: "Associació Escola Moderna", per exemple. Aleshores va ser possible anomenar A.C.I.E.S. la nostra entitat i amb aquest nom va ser legalitzada a València l'any 1974.

Les funcions que va desenvolupar ACIES van ser:

  • Cobertura legal per celebrar reunions i actes col.lectius.
  • Creació de delegacions (els anomenats Grups Territorials) en un bon nombre de ciutats de l'Estat espanyol.
  • Coordinar l'activitat de tots aquests grups territorials per mitjà de:

  • Una assemblea general que se celebrava a València a l'hivern.
  • Un congrés pedagògic amb assemblea, que se celebrava anualment a l'estiu, en diverses ciutats de l'Estat.
  • Una secretaria estatal amb seu a València, on també hi hagué la presidència i la tresoreria fins a 1978.
  • Publicació de la revista Col.laboració.
  • Promoure la correspondència escolar.
  • Difondre les tècniques i els conceptes de la pedagogia Freinet entre companys i companyes del País Valencià i d'altres indrets, realitzant diversos cursos i estatges.
  • Elaborar el Projecte d'Educació Popular, en col.laboració amb l'Institut Cooperatiu de l'Escola Moderna ICEM, amb seu a França.
  • Participar amb d'altres moviments o associacions pedagògiques en l'organització de les primeres Escoles d'Estiu del País Valencià i col.laborar amb el Seminari de Pedagogia del Col.legi de doctors i llicenciats de València.
  • Ser membre corresponsal de la Federació Internacional de Moviments d'Escola Moderna (FIMEM), i participar als congressos de la pedagogia Freinet a l'estranger.