Els mestres de la Secció de pedagogia de Lo Rat Penat

En el curs 1964-1965 un grup de mestres comença a reunir-se en la societat Lo Rat-Penat. Alguns d'ells havien participat en els cursos de llengua que s'hi organitzaven a la societat. D'altres s'havien trobat en el si de la Secció de Joventut, que començava a organitzar-s'hi.
"Els mestres vam decidir crear un butlletí, "Escola", en el primer número del qual apareixia el grup com a Comunitat Pedagògica de Treball. Mestres Valencians. La tècnica d'impressió usada fou la coca de glicerina.
L'editorial d'aquell primer número presenta els principis ideològics que guiarien la nostra trajectòria futura.

"La pedagogia, tal com nosaltres la coneixem ara, necessita una renovació total; per a complir la nostra missió de mestres no ens podem conformar amb els deficients elements pedagògics que ens han donat. Per això nosaltres ens preocupem, fonamentalment, de trobar uns camins per fer la nostra tasca d'una manera més científica i també més humana.
El problema fonamental de l'educació és aconseguir que l'home realitze fins al màxim totes les seues potències. Aquesta pot ser l'obra més difícil de tot ser humà, per això té necessitat d'una llarga preparació, d'una educació des de que comença a viure.
(...)
Aquesta missió deu començar des que l'home comença a viure, s'ha de preparar perquè siga capaç de conéixer-se i valorar-se i conéixer i valorar els altres, i apreciar quan un mitjà extern l'afavoreix o no. Aquest treball de preparació, que correspon a tots i en tot moment, correspon d'una manera més directa als educadors. Aquesta és la raó de ser de la nostra Comunitat de Treball: treballar per a aconseguir el complet desenvolupament de la personalitat de l'infant (individual i social), creant prop d'ells les circumstàncies més favorables (cultura, mètodes, procediments) com a preparació perquè ells puguen, més tard, continuar el seu propi camí en la col·lectivitat on viuen.

Aquests fulls volen portar a tots aquells mestres interessats un vent nou, en el camí de la responsabilitat personal i en el diàleg entre tots per estudiar aquests problemes."