dimecres, 3 de desembre de 2008 > ERC avisa del risc financer del transport públic
L'encariment de les tarifes del transport públic metropolità pel 2009 va provocar ahir més crítiques d'arreu però només el grup municipal d'ERC i l'entitat Promoció del Transport Públic (PTP) posen l'èmfasi en la clau del debat: el risc de col·lapse financer del sistema. El president del grup d'ERC a l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Portabella, critica que s'hagi incorporat la nova T-12 abans de revisar tot el sistema tarifari, una opinió que admeten els responsables tècnics i polítics de la xarxa. La clau és que el govern català no tenia la intenció de crear un nou títol com la T-12 per al viatge gratuït dels infants sense haver revisat abans el sistema tarifari general i el model de finançament de la xarxa. Perquè la Generalitat s'ha trobat que, els darrers anys, l'augment d'usuaris i de noves línies de metro, busos i Ferrocarrils han obligat a incrementar molt la subvenció pública del sistema per evitar un encariment excessiu de les tarifes. A fi de comptes, però, el govern català ha acabat cedint a la pressió fàcil de demanar més serveis al mateix preu i ha anunciat la T-12 abans de revisar tot el sistema. Una conseqüència inevitable ha estat l'encariment molt per sobre de l'IPC de les dues targetes més utilitzades pels ciutadans. Per la PTP, cal plantejar-se de seguida títols de llarga durada com la T-Any que permetin avantatges als usuaris més fidels i, alhora, el finançament de les grans corporacions, com passa a París. CiU considera un «escàndol» que Hereu «accepti encantat» l'increment «exagerat» de les tarifes i diu que els usuaris acaben pagant la «feblesa negociadora» del tripartit amb l'Estat. CCOO i UGT critiquen la pèrdua de poder adquisitiu que suposarà per als usuaris l'encariment de tarifes.
|