| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 27 d'abril de 2024


dimecres, 2 d'abril de 2008
>

Aèria, més impacte però més barata



A. PUIG O. MAS.

L'opció aèria planteja, inicialment, un gran avantatge econòmic. La inversió és de 0,6 a 1 milió d'euros per quilòmetre en terreny planer i d'entre 1,5 i 2 milions en zona muntanyosa. És una infraestructura més flexible que permet amb pocs costos augmentar en qualsevol moment la seva capacitat fins a un 30%. La pèrdua d'energia, en canvi, és molt superior a l'opció soterrada. Es calcula que en la seva vida útil, en xifres econòmiques, pot arribar a generar pèrdues de l'entorn del 40% del cost d'inversió. Un altre aspecte negatiu és que té una capacitat de sobrecàrrega molt limitada (aproximadament un 10%, i només durant deu minuts). En casos d'avaria, però, la solució és molt més ràpida.

Un dels aspectes més negatius és l'impacte visual. La infraestructura consta de torres de fins a 60 metres que s'han de col·locar cada 300 o 400 m i si els cables no es pinten reflecteixen la llum. A part, també pot generar un impacte acústic, sobretot en casos de pluja o de molt de vent, en què al voltant de la línia se sent un brunzit continu. Segons l'informe, té poca afectació sobre la biodiversitat (exceptuant l'avifauna) i permet la plantació d'espècies d'arbres petites i cultius.

Pel que fa a les obres, la velocitat mitjana és de vuit dies cada cinc quilòmetres (que inclou la col·locació de les torres i el cablejat). En aquest cas, el volum d'extracció de terres és de 200 metres cúbics per quilòmetre. I el volum de ciment injectat és de 40 metres cúbics per quilòmetre.

També es planteja la possibilitat amb corrent contínua, que tindria unes característiques tècniques similars a l'opció submarina. En el cas aeri, la capacitat de transport d'energia és superior en la corrent contínua que l'alterna, i la zona de servitud és menor.





Cost econòmic - De 0,6 a 1 milió d'euros per quilòmetre en terrenys planers i d'entre 1,5 a 2 milions en zones muntanyoses

Capacitat de sobrecàrrega - El 10% de la seva capacitat

Possibilitat d'augment de capacitat - Fins a un 30%

Pèrdues - Fins a un 40% del cost de l'inversió

Velocitat de les obres - Vuit dies per cada cinc quilòmetres

Impacte visual - Torres de fins a 60 metres col·locades cada 300 o 400 metres

Impacte sobre el territori - Es permeten cultius de petita alçada sota la línia


 NOTÍCIES RELACIONADES

>L'opció submarina, possible

>El govern espanyol accepta el soterrament del tram fronterer de la línia de 400 kV

>Soterrada, més cara però més segura

>L'informe de Monti insisteix que la situació a les comarques gironines és crítica i que podria empitjorar

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.