La valoració és unànime. L'obertura de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona és un fet molt positiu. «Estem satisfets i ens felicitem, perquè és una notícia molt important. Ara el que cal garantir és la qualitat del servei», resumeix Miquel Valls, president de la Cambra de Comerç de Barcelona. En termes similars s'expressa Gaietà Farràs, president del Gremi de Restauració de Barcelona, que recorda, però, que aquest projecte «ha trigat massa a fer-se realitat». Un cop assolit l'objectiu, doncs, l'anàlisi és en clau de futur sobre l'impacte econòmic que pot tenir el tren d'alta velocitat sobre la ciutat, i el conjunt del país. «És evident que el TAV provocarà fluxos i moviments en les dues direccions (Barcelona-Madrid) i entre les capitals (Barcelona-Tarragona-Lleida, i més endavant Girona) catalanes. S'haurà de veure a la llarga qui hi surt guanyant més, perquè tothom hi guanyarà, però Barcelona és una ciutat que està molt ben situada, turísticament i comercialment, i que té una gran capacitat d'atracció», reflexiona Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació del Comerç de Catalunya. Ara bé, tot i que tota millora de les comunicacions es tradueix en més visitants i facilitat per a la circulació de capitals, alguns sectors relativitzen la influència directa que tindrà el tren d'alta velocitat sobre els seus negocis. «En l'àmbit hoteler no crec que ens hi notem excessivament, ja que Barcelona és una ciutat que ja és al mapa i, de fet, no estem parlant d'obrir una nova ruta. Qui volia venir, ja venia», declara Manel Casals, director d'expansió del Gremi d'Hotelers de Barcelona. En aquest sentit els restauradors recorden: «És veritat que ens pot venir clientela nova, però també serà més fàcil i ràpid desplaçar-se a la inversa», explica Farràs. Més competència, en resum, que haurà d'incentivar la competitivitat.
La gran aposta, però, és la connexió amb França. «Aquest és un projecte que cal agilitar», assenyala Miquel Valls. Un diagnòstic idèntic al que fa Foment del Treball. «És una obra vital, ja que ha de permetre repensar el transport de mercaderies per poder treure camions de les carreteres. S'ha de tenir present que el port de Barcelona té molt dinamisme, però té una dificultat evident per desplaçar per terra els béns i serveis, i el TAV, en aquest sentit, obre noves possibilitats», comenta Salvador Guillermo, director del servei d'estudis de Foment. Per dir-ho i ras i curt, cal rematar la feina. «El tren d'alta velocitat no tindrà sentit si no arriba a França en un període de temps raonable», conclou Gaietà Farràs.