Soterrar el traçat actual de la via del tren convencional a Figueres i mantenir l'estació on és ara és tècnicament possible i costa aproximadament 60 milions d'euros, 40 menys que el cost que representa fer la variant i traslladar l'estació a ponent. La plataforma Defensem el Tren de l'Empordà va presentar ahir un estudi tècnic per avalar la posició que defensa de mantenir la centralitat de la infraestructura ferroviària convencional a la capital empordanesa. La proposta implica construir una trinxera d'un quilòmetre per on passaria el tren, sense que estigués coberta la part superior, i cobrir-ho des del carrer Pous i Pagès al Rally-sud fins al carrer Port de la Selva, un cop passat el col·legi La Salle. El soterrament, segons els membres de la plataforma, es pot finançar, en gran part, amb la remodelació urbanística de l'entorn immediat dels terrenys que s'alliberen. També consideren que soterrar el traçat actual no és incompatible amb el fet que es construeixin connexions amb la línia d'alta velocitat. En aquest sentit, manifesten que és millor una connexió nord, que és més barata i té un impacte territorial més baix que la variant que planteja Foment.
La construcció de la variant i la nova estació per llevant té un cost superior als 100 milions. Suposa fer 14 quilòmetres de nou traçat, un túnel de 1.200 metres i 700 metres de viaductes i talussos. La proposta de connexions amb la línia del TAV de Defensem el Tren no preveu ni viaductes, ni túnels, ni talussos, i només es fan nou quilòmetres de nou traçat; per tant, el cost i l'impacte són més baixos. El principal objectiu de la plataforma és mantenir l'estació on és ara per la seva centralitat i la seva situació a prop de l'àrea de més intensitat demogràfica de la comarca.