| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 19 de març de 2024


dimarts, 11 de desembre de 2007
>

El nou pla d'aeroports del govern consolida el de Girona com a destinació del baix cost

Afirma que la base de Ryanair és positiva, però que aquesta dependència podria ser una dificultat per a les instal·lacions

ORIOL MAS. Girona
El nou pla d'aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya, que ahir va presentar el govern i que tindrà vigència fins al 2012, consolida l'aeroport de Girona com a destinació de vols de baix cost, ja que en destaca que té unes condicions molt favorables per a les companyies de tarifes baixes. També diu, però, que necessita un desenvolupament comercial més gran per adaptar-se al creixement del nombre de viatgers. Afirma que la base de Ryanair ha estat determinant per assolir l'actual volum de passatgers, i que les expectatives en aquest sentit són positives per a Girona. Adverteix, però, que aquesta concentració podria representar una dificultat per a les instal·lacions, ja que la resta de companyies que hi operen només tenen una o dues destinacions cadascuna.


El pla defineix l'aeroport de Girona com «un cas paradigmàtic d'aeroport de baix cost a escala europea», passant dels poc més de 500.000 viatgers el 2002 –l'any de l'arribada de Ryanair– als 5 milions als quals s'espera arribar aquest 2007. Ser una base de Ryanair ha estat decisiu en aquest sentit, i la continuació del desenvolupament d'aquesta base a Girona reforçarà a curt termini les expectatives favorables de l'aeroport. Tot i això, el pla alerta que els baixos volums d'operació de la resta de companyies –Transavia, Spanair o Wizzair, amb una o dues destinacions regulars cadascuna– en comparació amb Ryanair podria ser una dificultat.

De fet, el pla aposta per l'especialització de l'aeroport de Girona en vols de baix cost, degut a unes condicions que n'afavoreixen l'expansió en aquest sentit. Les companyies no han de sobrevolar l'espai aeri de Barcelona, i la gran celeritat amb què es poden fer les operacions d'aterratge i enlairament són punts que juguen a favor de les instal·lacions de Vilobí. A més, la configuració de les instal·lacions permet una expansió relativament senzilla, per arribar fins als 9 o 10 milions que preveu el pla director d'Aena per al 2015. La millora de l'accessibilitat, amb el TAV o l'eix transversal ferroviari, també seran importants, i facilitaran el desenvolupament d'un rol complementari a l'aeroport de Barcelona, segons el pla redactat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques. Tampoc es descarta el seu ús per al transport de mercaderies, si bé això s'ha d'estudiar.



FUTURES ACTUACIONS


El desenvolupament del pla director aprovat per Aena l'any passat és el principal repte, amb accions com ara l'ampliació de les superfícies per al trànsit aeri, un nou edifici multiservei i la reorganització de la terminal. Tot i això, en el pla es considera prioritari fer la reserva d'espais preveient-ne un desenvolupament màxim, i per això s'ha encarregat un pla director urbanístic de l'àmbit de l'aeroport. Altres reptes seran la gestió de l'aparcament i el desenvolupament comercial de l'aeroport, que segons el pla «sembla que està seguint una trajectòria més lenta que els creixements de trànsit».
El pla analitza els diferents tipus d'aviació –aviació comercial, xàrters, aliances de companyies...– i l'evolució que té tot aquest mercat en els últims anys, amb un apartat especial per als vols de baix cost. Segons el document, els indicis semblen indicar que aquest és un model «guanyador», sobretot per rutes dins d'un mateix continent. A més, es preveu una evolució del model adquirint noves funcionalitats, inicialment reservades per a companyies en xarxa, com ara oferir vols de connexió entre aeroports per enllaçar amb altres vols, com està passant actualment als Estats Units. A més, la liberalització dels vols transatlàntics podria afavorir l'aparició de vols barats entre els Estats Units i Europa, i Ryanair ja ha anunciat vols així per al 2008. Les comandes d'avions per als fabricants procedents de companyies de tarifes reduïdes ja supera el 40% del total, un signe més que demostra les bones expectatives del sector. A l'Estat espanyol, Irlanda o el Regne Unit, els vols de baix cost representen més d'un 30% del mercat de vols europeus, i tot indica que les xifres augmentaran fins a assolir quotes al voltant d'un 40%. Aquesta consolidació també fa preveure, segons el pla, una concentració d'empreses, fins que quedessin un màxim d'uns deu operadors, en un sector on actualment hi ha més de 60 participants, la majoria amb una situació financera delicada que il·lustra la volatilitat del mercat. De fet, Ryanair i Easyjet ja han comprat altres empreses, com ara Buzz i Go, respectivament.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>Ryanair, 5 anys a Girona

>Tres anys de marge per al traspàs

>El govern preveu fer un nou aeròdrom a la demarcació, però dubta si posar-lo a Ordis o Viladamat

>La majoria d'heliports, als Pirineus

>L'aeroport i Ryanair.

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.