| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 29 d'abril de 2024


dijous, 15 de novembre de 2007
>

Punt i a part. El «problema» ara viatja en Rodalies

El ple del Parlament sobre el caos ferroviari es converteix en un intercanvi de retrets entre els partits,CiU desvela que Ferrocarrils de la Generalitat coneixia, cinc dies abans de tallar el servei, el risc d'esfondrament,La ministra de Foment promet ara bitllets gratuïts a les línies afectades fins que el TAV arribi a Barcelona

DAVID MARÍN. Barcelona
«Vostès tenen un problema.» El president José Montilla va jugar amb murrieria amb la fatídica frase que Pasqual Maragall va pronunciar en un ple del Parlament molt similar al celebrat ahir. Aquest cop no ha estat el Carmel el que ha posat sobre la taula la incapacitat dels partits per consensuar una posició davant d'un greu problema ciutadà, sinó el desgavell ferroviari, provocat per les obres del TAV a l'entrada sud de Barcelona, on fa gairebé un mes que s'ha suspès el servei de Rodalies i la connexió de Ferrocarrils de la Generalitat amb el Baix Llobregat i l'Anoia. CiU va aprofitar el ple per mostrar un informe segons el qual els responsables de Ferrocarrils coneixien l'afectació al túnel cinc dies abans que es tallés el servei.


+ Artur Mas observa José Montilla, durant la sessió parlamentària sobre el caos ferroviari celebrada ahir. Foto: ANDREU PUIG

Dimarts vinent es complirà un mes del tall ferroviari més important que ha afectat Catalunya, amb els accessos sud a Barcelona i la connexió a l'aeroport sense servei per culpa de les obres que fa el Ministeri de Foment per implantar la línia ferroviària d'alta velocitat. El Parlament va debatre ahir el cas, i la urgència de la situació no va permetre veure una posició conjunta dels grups en cap assumpte. El PSC es va quedar sol en el rebuig a reclamar responsabilitat de política al govern de Rodríguez Zapatero per les obres del TAV. Montilla va assegurar que ni tan sols amb un govern del PP reclamarà la dimissió de cap ministra.

Montilla es va aventurar fins i tot a fer broma amb el record del ple del Carmel, en el qual Pasqual Maragall va estar a punt de torpedinar les relacions polítiques a Catalunya en plena negociació de l'Estatut insinuant el cobrament de comissions il·legals en l'obra pública per part dels govern anteriors, el famós «3%». El problema de CiU, segons Montilla, que es va recrear durant uns segons de suspens abans de seguir la frase, no seria aquest, sinó la incapacitat de CiU d'acceptar el fet de ser a l'oposició i de tenir-lo a ell, a Montilla, al capdavant del govern del país.

CiU també havia preparat una sorpresa per al debat. Però no era cap murrieria ni cap tall de veu simpàtic per al Telenotícies, sinó un informe intern de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que demostrava que, cinc dies abans de tancar-se el servei per seguretat, els responsables de FGC ja havien advertit que s'havia produït danys al túnel entre Gornal i Sant Josep per culpa de les obres del TAV. Abans d'exhibir l'informe, el portaveu de CiU, Oriol Pujol, va preguntar a Montilla dos cops durant el matí si el seu govern tenia coneixement previ, cosa que el govern va negar. A la tarda, després d'exhibir-se el document, Montilla va haver de reconèixer-ho, però traient-li importància.



PRIMERES TRENS DE PROVA
Mentre els partits discutien sobre el cas al parc de la Ciutadella, el Ministeri de Foment s'afanyava a posar en circulació unes primeres locomotores de prova entre Sants i Gavà, per intentar restablir parcialment el servei de la línia C2 a partir de dissabte. Es tracta d'una mesura a mitges que el mateix ministeri, per boca del seu secretari d'Infraestructures, Víctor Morlán, havia descartat una setmana abans. Llavors deia Morlán que el servei només es restablirà quan funcionin al 100%, amb les dues vies de cada línia i amb parades a totes les estacions. Però s'ha imposat la necessitat de donar bones notícies sigui com sigui i d'alleugerir, encara que sigui parcialment, un tall ferroviari que aviat farà un mes que dura.

BITLLETS DE FRANC
Dintre d'aquesta política de tractar el malalt amb petites pastilles de bones notícies, la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, es va treure ahir un altre roc de la faixa i va anunciar als viatgers de les línies afectades, la C2, la C7 i la C10, que no hauran de pagar bitllet fins que el Tren d'Alta Velocitat no arribi a l'estació de Sants.

Actualment el preu del bitllet no és una prioritat entre els més de 150.000 usuaris afectats, ja que el servei interromput se serveix en autobusos que allarguen més de mitja hora el trajecte i que, de fet, ja són gratuïts per als que en fan servei. Però amb aquest anunci la ministra anuncia per primer cop algun tipus de compensació als usuaris afectats i, al mateix temps, posa de nou sobre la taula la seva aposta, a hores d'ara gairebé personal, de fer arribar el TAV a Sants en el menor temps possible.



L'APOSTA DE LA SAGRERA
I mentre al Parlament es discutia sobre els problemes generats per les obres del TAV, a la plaça Sant Jaume l'equip de govern de l'Ajuntament de Barcelona donava llum verd al pla urbanístic dels entorns de l'estació de la Sagrera, que permetrà transformar en hotels, oficines i habitatges els terrenys industrials i ferroviaris que hi ha al sud del barri de la Sagrera. Es tracta d'un dels principals plans urbanístics relacionats amb el pla de transformació del corredor ferroviari Sant Andreu - Sagrera aprofitant el cobriment de les vies i l'arribada del TAV. Al sector de l'entorn de l'estació s'hi faran 2.000 dels 10.000 pisos previstos al conjunt del corredor ferroviari. Aquesta operació de transformació urbana és clau en la posició inamovible de l'Ajuntament de Barcelona respecte del traçat del TAV. Per l'Ajuntament, l'alternativa del Vallès o la suspensió sine die del traçat actual mentre es busca una alternativa millor pel centre de la ciutat posaria en risc la transformació planificada des de finals dels anys vuitanta i que ha de servir per crear en una nova àrea de negocis i convertir-la en el motor d'activitat econòmica dels barris del nord de la ciutat.

També ahir, el Servei Català de Trànsit va decidir prendre nota del carril bus instal·lat ara provisionalment a la C31 sud i de la capacitat de trànsit de l'autovia. Trànsit valora seriosament la possibilitat de deixar-lo de manera permanent.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Álvarez amplia els bitllets gratuïts a rodalies fins a l'arribada de TAV a Barcelona

>Un informe intern va alertar de perill al túnel de FGC cinc dies abans de tallar la línia

>Empat infinit, guanya Montilla

>Montilla no demanarà la dimissió de cap ministre, encara que sigui del PP

>Punt i a part. Retrets sobre el traçat del TAV

>Punt i a part. Es planteja l'habilitació permanent del carril bus a l'autovia C-31

>Punt i a part. Aproven la transformació dels entorns de la futura estació del TAV a la Sagrera, amb 1.980 pisos

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.