| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 29 de març de 2024


diumenge, 28 d'octubre de 2007
>

Barcelona promou una aliança amb ciutats franceses per desencallar el TAV a París

Hereu busca el suport de Lió, Tolosa i Montpeller perquè pressionin el govern francès i es posi data als trams pendents

DAVID MARÍN. Barcelona
L'Ajuntament de Barcelona no vol estar-se de braços plegats mentre el tram d'alta velocitat entre Perpinyà i Montpeller continua aparcat sense data ni pressupost. Jordi Hereu ha posat el gabinet d'alcaldia a treballar en la creació d'una xarxa de relacions entre les ciutats que podrien estar interessades en la connexió ferroviària amb Barcelona, com ara Lió, Tolosa de Llenguadoc i fins i tot París, perquè pressionin el govern de Sarkozy i li arrenquin un compromís de calendari i xifres d'inversió. De moment, ja s'ha produït alguna trobada informal amb autoritats de París i de Lió. El TAV arribarà el 2012 a Perpinyà, però Barcelona tem que calgui esperar una dècada més perquè el tram a Montpeller connecti per fi la ciutat amb les principals ciutats europees.



+ Treballs del TAV transfronterer a la Catalunya Nord, prop del túnel del Pertús. Foto: MANEL LLADÓ

Tot i els evidents maldecaps que està provocant l'arribada de l'alta velocitat, Barcelona no vol perdre's l'oportunitat que significaria estar connectada en poc més de cinc hores de tren amb París i formar part de la xarxa de ciutats europees comunicades amb aquest servei. Però no és a les seves mans, sinó al contrari. El govern espanyol va aprofitar aquest any la polèmica sobre els túnels i la seguretat per ajornar fins al 2012 el tram entre Barcelona i Figueres, previst al principi per al 2009. I més enllà de l'Alt Empordà, la situació tampoc no és fàcil. El tram transfronterer, entre Figueres i Perpinyà, s'està construint, i es manté la data del 2009 per a la posada en marxa. Però allà acabarà l'alta velocitat. Per al tram següent, entre Perpinyà i Montpeller, el més calent és a l'aigüera.

És el tram que permetria connectar Barcelona amb la xarxa d'alta velocitat que ja existeix fins a París, i també amb un futur eix mediterrani d'alta velocitat cap al nord d'Itàlia. L'últim govern de Chirac el va desprogramar, sense calendari ni pressupost. I des que Sarkozy ocupa la presidència, tampoc no se n'ha sabut res més. I així continua.

L'alcalde Hereu ha donat la consigna a la delegació de Presidència i Relacions Institucionals de l'Ajuntament de Barcelona de teixir, durant aquest mandat, una xarxa de relacions amb les ciutats franceses que podrien estar interessades que es desencalli aquest tram per tal de coordinar accions i actuar, de fet, com un grup de pressió que forci tant l'Estat francès com l'espanyol a agilitzar la connexió. De moment, ja s'han produït alguns contactes informals. L'alcalde Jordi Hereu va aprofitar la primavera passada una visita a París per començar alguns contactes. També n'hi ha hagut amb Lió. La intenció de l'Ajuntament és potenciar també amb Tolosa de Llenguadoc, Nimes, Montpeller i altres ciutats que podrien tenir interessos en la connexió amb Barcelona la creació d'un grup de pressió que reclami al seu govern la fixació del calendari. A l'Ajuntament, però, també són conscients de la necessitat de pressionar el govern espanyol perquè el calendari del 2012 per al tram Barcelona-Figueres es redueixi o, en tot cas, es compleixi sense cap retard més.

En la recerca de complicitats amb altres ciutats també figura Girona, òbviament interessada a aconseguir com més aviat millor la connexió de l'alta velocitat no només pel sud sinó també amb la Catalunya Nord i el corredor de París i el del nord d'Itàlia. Aquesta intenció municipal, però, encara no s'ha traduït en una proposta de coordinació institucional concreta.



GRUPS ECONÒMICS
L'Ajuntament no pensa limitar-se només a l'administració d'aquestes ciutats. La intenció del consistori barceloní és buscar també la complicitat de les cambres de comerç i organitzacions empresarials de cadascuna d'aquestes ciutats, i convèncer-les també de l'interès mutu que significaria la proximitat ferroviària amb la capital catalana, com a porta d'entrada també a negocis a la península. En els plans de l'Ajuntament es preveu que hi haurà trobades amb organitzacions empresarials locals per tal d'implicar-les també en una campanya favorable, perquè també els interessa, al tram d'alta velocitat francès en direcció a Perpinyà i Barcelona.

Així mateix, l'Ajuntament ha proposat als dos sindicats majoritaris, CCOO i UGT, que treballin a través de les agrupacions sindicals europees de les quals formen part perquè els seus homòlegs francesos també aportin una mica de pressió a França sobre les bondats econòmiques de la connexió amb Barcelona.

Aquesta feina ha recaigut sobre la delegació de Presidència i Relacions Institucionals de l'Ajuntament, dirigida per Ignasi Cardelús i que depèn de l'àrea d'Habitatge, Urbanisme i Règim Interior. Cardelús ha advertit que aquesta estratègia municipal està encara en una fase molt inicial. Però el camí ja està començat.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Interessos en contra des de l'Atlàntic

>Foment manté l'empresa de l'obra del TAV però li pren el control dels treballs

>Fins quan, Doña Magdalena?

>Álvarez desafia Montilla

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.