| |||||
|
diumenge, 2 de setembre de 2007 > Tot esperant el setembre per fer l'agost
Tothom confia que l'últim mes d'estiu serà molt fort, ja que cada any és millor i arriben turistes de molta qualitatSALVADOR GARCIA-ARBÓS. Ningú no gosa fer un balanç de la temporada turística només amb les dades del juliol i de l'agost. Ja no és com abans, que durant l'agost s'omplien els calaixos, les platges, les terrasses, els hotels, els bars, els càmpings, els apartaments, els restaurants, les carreteres i, fins i tot, els locals de mala mort. Per entendre'ns: l'agost ja no és el mes en què es fan els duros a quatre peles. El setembre és un mes molt bo i vindran turistes que deixaran pela llarga, tal com es constata en les últimes temporades. Per això, les patronals turístiques, les institucions i el Patronat volen esperar, com a molt aviat, fins a l'octubre per fer el balanç. A més, els especialistes alerten que el turisme canvia: La gent prefereix fer petits períodes de vacances durant l'any i viatjar una mica per tot el món.
El gerent de l'associació d'hostaleria Costa Brava Centre, Martí Sabrià, fa notar que el setembre és un mes transcendent psicològicament: «Si el setembre va bé, parlem sempre de bona temporada; si va malament, de desastre. Els ingressos dels primers mesos cobreixen els costos fixos i els del setembre ja són beneficis.» Vet aquí, el Patronat de Turisme Costa Brava-Girona prefereix esperar fins a l'octubre per analitzar la temporada turística de l'estiu del 2007. Vet aquí, la Direcció General de Turisme del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa no fa balanços parcials de la temporada a petició del sector perquè cap informació no pugui ser objecte d'interpretacions negatives o esbiaixades. En canvi, la patronal Federació d'Hostaleria de les Comarques de Girona farà un comunicat a mitjan setembre, en què difondrà els resultats d'un estudi que fa a partir de dades reals i no pas a partir dels comentaris i de l'allau d'informacions disperses. Quant als efectes del clima, Martí Sabrià creu que no té conseqüències si el client és de lluny Suècia o Valladolid, perquè es queda i busca activitats alternatives, però provoca desercions si és de prop, de les comarques de Girona o de Barcelona. A Domènec Biosca, un dels principals analistes i consultors en turisme, no el preocupa el balanç d'aquesta temporada: «Anem com cada any. Cada any és una fotocòpia, un 1% amunt o un 1% avall.» El que amoïna Biosca és que no s'hagi començat a planificar què es farà un cop arribi el TAV: el transport de proximitat, els pàrquings i els serveis que s'han de donar als visitants. «Matrícula d'honor al territori, però suspès en serveis: atenció al client, senyalització, idiomes, pàrquings i taquilles... Per què no es dóna hora als museus, i així estalviaríem cues i calorades?», es pregunta Biosca. Una conclusió: Ho han passat malament i ho passaran cada dia pitjor els propietaris d'establiments de categoria baixa, que fan una comercialització deficient, que no tenen els preus regulars, que volen fer l'agost i que no s'han posat al dia. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|