| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 28 d'abril de 2024


dimecres, 1 d'agost de 2007
>

«Blow up».. El cinema també plora Antonioni

El director italià, un altre dels autors europeus més influents, va morir als 94 anys poques hores després que Bergman

XAVI AGUILAR.
Michelangelo Antonioni, un altre dels directors ineludibles de la història del cinema europeu, va morir dilluns al vespre a la seva casa de Roma als 94 anys. La desaparició del cineasta italià, que va marcar les distàncies amb el neorealisme amb pel·lícules que per primera vegada representaven els problemes i les angoixes de l'home modern, tanca un cicle històric en el cinema italià i s'afegeix a la desaparició d'Ingmar Bergman, que havia mort unes hores abans. Ell mateix es definia com un marxista intel·lectual, però el seu cinema gira a l'entorn de les burgesies urbanes i les elits. Entre la quarantena de films que va dirigir en destaquen els fets en la dècada dels anys seixanta: L'aventura, La nit, L'eclipsi, El desert roig i Blow up.


+ «Blow up».

+ «L'aventura».

+ El cinema d'Antonioni va tenir sempre una mirada molt personal. Foto: EFE

+ «Crònica d'un amor».

Tot i morir amb poques hores de diferència amb relació al director suec, el traspàs d'Antonioni –que feia anys que tenia limitades la mobilitat i la parla per un vessament cerebral– no es va fer públic fins ahir.

Antonioni va néixer el 29 de setembre de 1912 a Ferrara, en una família de l'alta burgesia. Va començar escrivint crítiques de cinema en diaris, des d'on va atacar el cinema feixista de Mussolini. El 1939 es va traslladar a Roma per estudiar cinema al Centre Experimental, un dels focus de resistència intel·lectual al feixisme. Les seves primeres experiències pràctiques al cinema es van iniciar el 1942 com a coguionista d'Una pilota ritorna, de Roberto Rossellini.

Precisament, la seva carrera va començar en ple neorealisme al costat de directors com ara Vittorio de Sica, Roberto Rossellini i Luchino Visconti, però les seves pel·lícules van significar una ruptura amb aquest moviment, reinventant un cinema que parlava del malestar de l'home modern i dels problemes i les protestes de les noves generacions. «Crec que els homes de cinema han d'estar sempre units, com a font d'inspiració, al seu temps. No tant per expressar-lo pels seus esdeveniments més crus i tràgics, sinó per recollir les ressonàncies que sonen dintre seu», va dir en un moment.

Es va convertir en el portaveu a la gran pantalla de la dramàtica falta de comunicació en la societat moderna, des de la seva primera pel·lícula, Crònica d'un amor.

Com Bergman, Antonioni també va donar molta importància a les actrius i se'l considera descobridor d'una de les més importants actrius italianes, Monica Vitti, que es va convertir en la seva musa i protagonista de moltes de les seves pel·lícules, com ara L'aventura, La nit i L'eclipsi. Aquests tres films, juntament amb El desert roig, van ser premiats als festivals de Canes, Venècia i Berlín, i van confluir en la dècada dels seixanta, quan també va rodar, ja als Estats Units, Blow up, per a molts la seva millor obra. Més endavant vindrien Zabriskie point i De professió: reporter, amb Jack Nicholson i Maria Schneider.

Des del 1986, quan la seva salut va empitjorar, la relació amb el cinema es va fer molt més esporàdica, fent col·laboracions en films corals o codirigint amb Wim Wenders Al di là delle nuvole, basada en un dels seus llibres, Bolos en el Tíber.

El 1966 va rodar per primer cop als Estats Units la que seria, per a molts, la seva obra mestra. Basada en el relat de Julio Cortázar, Las babas del diablo, narra la vida d'un fotògraf a Londres que descobreix un crim en les seves instantànies. Premi de la crítica a Canes, aquesta pel·lícula marca l'inici de la seva època madura (1960). Va treballar per primer cop amb Monica Vitti (a la dreta, amb Lea Massari), una altra musa del director, amb qui va mantenir una llarga aventura. Va ser l'opera prima (1950) de Michelangelo Antonioni, que va atorgar el protagonisme a la que acabaria sent una de les seves muses, Lucía Bosé, en un paper determinant per explicar una història d'amor convulsa.



1950

- Crònica d'un amor

1952 - I vinti

1953 - La signora senza camelie

1953 - Tentato suicidio

1955 - Las amigas

1957 - El crit

1960 - L'aventura

1961 - La nit

1962 - L'eclipsi

1964 - El desert roig

1965 - I tre volti

1966 - Blow up

1970 - Zabriskie point

1972 - Chung Kuo: Cina (documental)

1974 - De professió: reporter

1980 - El mistero d'Oberwald

1983 - Ritorno a Lisca Bianca

1984 - Fotoromanza (curtmetratge)

1989 - Kumbha Mela (curtmetratge)

1990 - 12 registri per 12 città (fragment de Roma)

1992 - Stromboli (curtmetratge)

1995 - Al di là delle nuvole

2002 - Il filo pericoloso delle cose, (fragment d'Eros).


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Una aventura plena de misteris

>Els poders de la mirada

>El director Michelangelo Antonioni mor als 94 anys

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.