| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 21 de maig de 2024


dijous, 1 de març de 2007
>

Punt i a part. Tres possibles sabotatges aturen durant més d'una hora el servei de Rodalies

Dos incendis simultanis i un tall del cablejat a la tarda afecten la senyalització i col·lapsen fins a la nit tota la xarxa

P. MERCADÉ D. MARÍN. Barcelona
Un incendi al túnel entre la plaça Catalunya i l'estació de Sants va provocar ahir a la tarda retards en totes les línies de Renfe, sobretot a les línies de Rodalies, fins a mitjanit. Va passar a dos quarts de vuit del vespre, en plena hora punta de tornada de la feina. Al mateix temps, dos incidents similars afectaven la senyalització a Castellbisbal i Sant Andreu Comtal. Milers de viatgers van resultar afectats pels retards. Alguns van perdre els nervis a l'estació de Sants i van apedregar un tren. Adif va emetre al vespre un comunicat en què apuntava que les tres incidències podrien haver estat provocades. Va passar el mateix dia que el president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, reconeixia que el servei ferroviari de l'àrea de Barcelona pateix un dèficit d'inversions històric.


+ Aglomeracions a l'andana de plaça Catalunya quan es va restablir el servei, ahir al vespre. Foto: ANDREU PUIG

Entre les 19.25 i les 20.00 hores es van produir els dos incendis, a Sants i Castellbisbal, i el tall del cablejat, a Sant Andreu, i tots ells van afectar el sistema de senyalització que regula la circulació de trens, cosa que porta l'empresa estatal Adif a apuntar que van ser provocats. Adif ha posat el cas en mans dels Mossos d'Esquadra. Agents dels Mossos van visitar els punts afectats per investigar les causes dels fets.

L'incendi més greu es va produir al túnel entre la plaça Catalunya i l'estació de Sants. Unes fustes van cremar al costat dels cables de la senyalització. En un primer moment la situació va ser caòtica. Alguns agents de la seguretat privada d'Adif van entrar al túnel des de l'estació de Sants per apagar el foc amb extintors. El servei es va suspendre. Cap tren de les línies C1, C3, C4 i C7 ni els regionals amb destinació Tarragona van poder circular durant molts minuts, i quan van poder fer-ho circulaven molt lentament: la senyalització per donar pas a cada tren a dins del túnel s'havia d'activar manualment. Fins al moment de tancar aquesta edició Adif no havia anunciat la reparació de la senyalització automàtica.

La resta de línies de Rodalies, les de mitjana distància i els trens de llarg recorregut també van patir retards en el moment de sortir de Sants, alguns de més d'una hora.



DUES HORES I QUART AL TREN
Això va provocar greus retards durant les hores següents. Un grup d'amics que anaven de Terrassa a Barcelona a sopar van trigar dues hores i quinze minuts a arribar. Tot i que el servei feia estona que estava afectat, la megafonia interior del tren no els va avisar fins a l'estació de Barberà, on el tren va estar 25 minuts aturat, de manera que ja no tenien l'opció de canviar als Ferrocarrils de la Generalitat. Un jove que tornava de treballar, l'Òscar Sánchez, va explicar que va trigar una hora a travessar Barcelona des de Sant Andreu Comtal fins a l'estació de Sants. Quan va arribar, va anar al servei d'atenció al client a presentar una queixa formal. «Aquesta setmana ja m'han fet arribar tres cops mitja hora tard a la feina, i ara això.»

PACIÈNCIA ESGOTADA
Un altre viatger que ja havia perdut la paciència era Ricard Oliveras. Va trigar una hora i mitja a fer el trajecte entre Montmeló i Sants. En aquesta estació va visitar el servei d'atenció al client per presentar una reclamació. «Això d'avui ja ha estat bestial, és la gota que fa vessar el got, no ho podem deixar passar», es queixava mentre feia cua al servei d'atenció al client, on només deixaven passar els passatgers d'un en un per evitar que s'hi acumulés un grup important de viatgers indignats. A dins, donaven un bitllet nou als usuaris i qui ho demanava podia omplir un full de reclamacions.

TENSIÓ A LES ESTACIONS
Altres viatgers van expressar el seu malestar de maneres menys civilitzades. Alguns usuaris van llençar pedres recollides de les vies contra un tren a l'andana 2 de l'estació de Sants. Alguns viatgers discutien amb el personal de Renfe i Adif i amb els informadors que es van desplegar per l'estació.

El servei no es va anar normalitzant fins a la nit. Cap a les 9 del vespre encara sortien trens de Sants que estaven anunciats per a dos quarts de 8, alguns de llarg recorregut.

Les aglomeracions de gent que s'esperava a les andanes mentre no passava cap tren van fer més dura l'espera en estacions d'andana estreta com ara la de la plaça Catalunya. I els primers combois, un cop es va restablir el servei amb greus retards, anaven tan plens que no tothom hi podia pujar.

Es dóna la circumstància que una altra incidència ja estava provocant retards des de les 6 de la tarda a la línia C2 i a la de l'aeroport per un tren que presentava problemes i va haver de ser revisat a mig trajecte.



DEBAT AL CONGRÉS
Tot això va passar el mateix dia que el president espanyol reconeixia que el servei ferroviari de l'àrea de Barcelona pateix mancances a causa de la falta d'inversions durant els últims anys, i va assegurar que el pla de xoc anunciat pel seu govern redreçarà la situació a mitjà termini.

Els grups catalans van aprofitar el debat parlamentari, produït abans de les greus incidències de la tarda, per reclamar el traspàs immediat del servei ferroviari a la Generalitat.

Precisament una convocatòria d'usuaris anònims tramesa per internet durant els últims dies ha convocat per avui una jornada de protesta consistent a no pagar cap bitllet en els trajectes que es facin avui.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Cap aliança aèria pretén fer ara al Prat un centre de connexió de vols transoceànics

>130 imputats més pel caos al Prat.. Spanair promet obrir 19 vols a l'Est, el Pròxim Orient i Àfrica si va a la T-Sud amb els socis

>Montilla culpa CiU i el PP dels dèficits de Renfe i el Prat i garanteix solucions

>Zapatero reconeix que el servei de rodalies de Renfe «no és satisfactori»

>Punt i a part. Uns usuaris llencen pedres a un tren

>El desgavell de Renfe no té aturador

>El desgavell de Renfe no té aturador

>El desgavell de Renfe no té aturador

>El desgavell de Renfe no té aturador

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.