| |||||
|
dissabte, 10 de juny de 2006 > Infraestructures, a mitges
Laeroport del Prat continua depenent de Madrid, però el nou Estatut atorga la competència exclusiva en ferrocarrils i carreteresP. MERCADÉ. Barcelona
LEstatut de Sau passa de puntetes per la gestió dels aeroports, ports, carreteres i xarxa ferroviària limitant les actuacions del govern en aquests àmbits segons lestablert en la legislació estatal. En el text estatutari encara vigent, la Generalitat té competència exclusiva en lexecució de les obres públiques «que no tinguin la qualificació dinterès general». El govern també té la competència en ferrocarrils, transports terrestres, marítims, fluvials, ports, heliports i aeroports, però «sense perjudici dallò que disposen els números 20 i 21 de larticle 149 de la Constitució». En aquests apartats de la carta magna es limita la gestió del govern ja que aquest només es pot fer càrrec, per exemple, de les línies que únicament transcorren per territori català els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i dels recursos hidràulics propis. Larticle 169.1 del nou text dota el govern de la competència exclusiva sobre els transports terrestres «amb independència de la titularitat de la infraestructura» i obre les portes que el servei de rodalies metropolità de Renfe passi a ser gestionat per la Generalitat. Ja shan fet traspassos semblants, com ara el de la línia Lleida-la Pobla. |
Article 140.1 - «Correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre ports, aeroports, heliports i altres infraestructures de transport al territori de Catalunya que no tinguin la qualificació dinterès general». - Article 9.13 (Competències de la Generalitat): «Obres públiques que no tinguin la qualificació legal dinterès general de lEstat o la realització de les quals no afecti una altra comunitat autònoma». - Article 9.15 (Competències de la Generalitat): «Ferrocarrils, transports terrestres, marítims, fluvials i per cable; sense perjudici dallò que disposen els números 20 i 21 de lapartat 1 de larticle 149 de la Constitució». - Article 11.8 (Competències executives): «Ports i aeroports amb qualificació dinterès general, quan lEstat no sen reservi la gestió directa». - Article 11.9 (Competències executives): «Ordenació del transport de mercaderies i viatgers que tinguin origen i destinació dins el territori de la comunitat autònoma malgrat que circulin damunt estructures de titularitat estatal» - Article 140.2 (Infraestructures del transport i de les comunicacions): «La Generalitat participa en els organismes dabast supraautonòmic que exerceixen funcions sobre les infraestructures de transport situades a Catalunya que són de titularitat estatal». - Article 140.5 (Infraestructures del transport i de les comunicacions): «Correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre la seva xarxa viària en tot làmbit territorial de Catalunya, i també la participació en la gestió de la xarxa de lEstat, dacord amb el que estableix la normativa estatal». - Article 169.1 (Transports): «Correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre els transports terrestres de viatgers i mercaderies per carretera, ferrocarril i cable que transcorrin íntegrament dins el territori de Catalunya, amb independència de la titularitat de la infraestructura». |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|