| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 5 de maig de 2024


dissabte, 10 de juny de 2006
>

Infraestructures, a mitges

L’aeroport del Prat continua depenent de Madrid, però el nou Estatut atorga la competència exclusiva en ferrocarrils i carreteres

P. MERCADÉ. Barcelona

+ Un avió aterra a la tercera pista de l’aeroport del Prat. Foto: GABRIEL MASSANA
1979 2006

L’Estatut de Sau passa de puntetes per la gestió dels aeroports, ports, carreteres i xarxa ferroviària limitant les actuacions del govern en aquests àmbits segons l’establert en la legislació estatal. En el text estatutari encara vigent, la Generalitat té competència exclusiva en l’execució de les obres públiques «que no tinguin la qualificació d’interès general». El govern també té la competència en ferrocarrils, transports terrestres, marítims, fluvials, ports, heliports i aeroports, però «sense perjudici d’allò que disposen els números 20 i 21 de l’article 149 de la Constitució». En aquests apartats de la carta magna es limita la gestió del govern ja que aquest només es pot fer càrrec, per exemple, de les línies que únicament transcorren per territori català –els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya– i dels recursos hidràulics propis. L’article 169.1 del nou text dota el govern de la competència exclusiva sobre els transports terrestres «amb independència de la titularitat de la infraestructura» i obre les portes que el servei de rodalies metropolità de Renfe passi a ser gestionat per la Generalitat. Ja s’han fet traspassos semblants, com ara el de la línia Lleida-la Pobla.



CARRETERES
L’article 140.5 de l’Estatut que es votarà en referèndum el 18 de juny preveu la possibilitat que el govern tingui la competència exclusiva de la xarxa viària catalana. I això permetria traspassar la gestió de les carreteres generals, com l’N-2, a la Generalitat. A més, també obre la possibilitat que el govern participi en la gestió de les vies de pagament.

L’AEROPORT
La gestió dels aeroports, especialment el de Barcelona, ha estat un dels punts polèmics a l’hora de redactar el nou Estatut. El primer text aprovat al Parlament, el 30 de setembre passat, preveia el traspàs dels aeroports juntament amb altres infraestructures de transport. Per fer-ho s’emparava en l’article 150.2 de la Constitució, segons el qual l’Estat «podrà transferir o delegar a les comunitats autònomes, mitjançant una llei orgànica, les facultats [...] que per la seva naturalesa siguin susceptibles de ser transferides». El punt va veure’s modificat en les negociacions entre govern i Estat sobre el text estatutari. Els grups parlamentaris catalans van intentar blindar la gestió dels aeroports més petits –Girona, Sabadell i Reus– i deixar la del Prat a les mans d’un consorci en què la Generalitat tindria majoria. La proposta va tenir una contraoferta de l’executiu espanyol: crear el consorci però amb majoria de l’Estat. Sense arribar a cap acord, l’article 140 del nou Estatut diu que «correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre ports, aeroports [...] que no tinguin la qualificació legal d’interès general», com l’aeroport del Prat. És a dir, continua a les mans de l’Estat. Per intentar gestionar aquesta infraestructura s’ha aprovat al Congrés una moció que demanava a l’executiu espanyol adoptar les mesures necessàries per tal que la Generalitat «participi» en la gestió dels aeroports de Catalunya.

En el nou Estatut s’intenta definir la gestió de les infraestructures o xarxes de comunicació com a eina per planificar el creixement territorial. Un dels primers articles sobre aquesta matèria insta els poders públics a fomentar polítiques que propiciïn «el transport públic». Tot i això, les principals al·legacions que ha rebut el pla d’infraestructures –elaborat pel mateix govern que ha impulsat l’Estatut i encara pendent d’aprovació– són precisament que no fa una aposta clara pel transport públic.





Article 140.1 - «Correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre ports, aeroports, heliports i altres infraestructures de transport al territori de Catalunya que no tinguin la qualificació d’interès general».
- Article 9.13 (Competències de la Generalitat): «Obres públiques que no tinguin la qualificació legal d’interès general de l’Estat o la realització de les quals no afecti una altra comunitat autònoma».
- Article 9.15 (Competències de la Generalitat): «Ferrocarrils, transports terrestres, marítims, fluvials i per cable; sense perjudici d’allò que disposen els números 20 i 21 de l’apartat 1 de l’article 149 de la Constitució».
- Article 11.8 (Competències executives): «Ports i aeroports amb qualificació d’interès general, quan l’Estat no se’n reservi la gestió directa».
- Article 11.9 (Competències executives): «Ordenació del transport de mercaderies i viatgers que tinguin origen i destinació dins el territori de la comunitat autònoma malgrat que circulin damunt estructures de titularitat estatal»
- Article 140.2 (Infraestructures del transport i de les comunicacions): «La Generalitat participa en els organismes d’abast supraautonòmic que exerceixen funcions sobre les infraestructures de transport situades a Catalunya que són de titularitat estatal».
- Article 140.5 (Infraestructures del transport i de les comunicacions): «Correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre la seva xarxa viària en tot l’àmbit territorial de Catalunya, i també la participació en la gestió de la xarxa de l’Estat, d’acord amb el que estableix la normativa estatal».
- Article 169.1 (Transports): «Correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre els transports terrestres de viatgers i mercaderies per carretera, ferrocarril i cable que transcorrin íntegrament dins el territori de Catalunya, amb independència de la titularitat de la infraestructura».


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Estatut «sostenibilista»

>Un discerniment en consciència

>Què en penseu de l'Estatut?

>Una bona eina per al futur

>Pugem al pòdium, però perdem

>La lleva del 600 i la del Club Súper 3

>30 de setembre: aprovat l’Estatut del Parlament amb 120 vots a favor i 15 en contra

>Bojos pel futbol

>Dues enquestes oficials preveuen un 55% de participació en el referèndum del 18-J

>Maragall i Montilla s’elogien mútuament mentre creix la incògnita sobre el candidat

>L’Estatut del 32

>Un centenar d’intel·lectuals firmen un manifest a favor de la «unitat d’Espanya»

>Pujol: «El ridícul seria molt gran»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.