|
|
|
> 2008: General Motors perd l'hegemonia mundial > El futur: cotxes elèctrics > Ajuts a la compra d'automòbils dilluns, 8 de juny de 2009
El sector de l'automòbil és un dels que més ha notat la crisi econòmica, amb una caiguda de vendes molt important; l'han notada a tot arreu, especialment als Estats Units, la primera potència mundial.
Fa just una setmana va fer fallida la General Motors, amb més de cent anys d'història i gran símbol de la indústria i del capitalisme nord-americans. El govern dels Estats Units assumirà, temporalment, el control del 60% de la companyia i hi aportarà 30.000 milions de dòlars (21.000 milions d'euros). La idea és de fer-la renéixer, naturalment sobre unes bases noves. Sigui com sigui, la restructuració costarà cara: tancament d'una dotzena llarga de plantes de producció i pèrdua de 21.000 llocs de feina. General Motors ha seguit les passes d'un altre gegant automobilístic: Chrysler, que va fer fallida fa encara no un mes i mig. Sembla que la supervivència de Chrysler exigeix de fusionar-la amb la companyia italiana FIAT, que pensa adquirir-ne el 20% de les accions. General Motors, Chrysler i Ford són els tres grans ('The Big Three') fabricants d'automòbils dels Estats Units. Tots tres tenen la seu a Detroit (Michigan). 2008: General Motors perd l'hegemonia mundialPropietària de marques com Cadillac i Chevrolet, la General Motors, va fundar-la William Crapo Durant l'any 1908. El 1931 va esdevenir la primera companyia automobilística del món en nombre de vendes, i va continuar essent-ho sense interrupció fins el 2008. Aquell any, el del centenari, Toyota li va passar al davant. Aquesta companyia és del Japó, país capdavanter en la fabricació de cotxes elèctrics i híbrids, així anomenats perquè tenen dos motors: un d'elèctric i un de benzina, ço que els fa menys contaminants que no els convencionals.
El futur: cotxes elèctrics
+ Barack Obama està decidit a estendre l'ús del cotxe elèctric.
El futur de la indústria automobilística nord-americana està a fabricar cotxes més petits i menys contaminants. Així ho pensa el president dels Estats Units mateix, Barack Obama, decidit a estendre l'ús del cotxe elèctric. La idea és de reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle i la dependència nord-americana del petroli (benzina i gasoli en són derivats). Els Estats Units, que amb prou feines si tenen el 5% de la població mundial, consumeixen el 25% de tot el petroli del mercat.
Ajuts a la compra d'automòbils
+ El pla 2000e atorga dos mil euros per automòbil.
El mal moment del sector automobilístic no és pas exclusiu dels Estats Units. Amb la idea d'acréixer les vendes, el 18 de maig el govern espanyol va introduir (no sense polèmica) el pla 2000e. Aquest pla atorga dos mil euros per automòbil: cinc-cents de les comunitats autònomes, cinc-cents més del govern espanyol i mil dels fabricants. El temps dirà si l'incentiu aconsegueix l'efecte desitjat. De moment, una cosa certa: a Catalunya, el maig, es van matricular un 34,9 % menys d'automòbils que no durant el mateix mes de l'any passat; a les Illes, un 59,2% menys; i al País Valencià, un 46,7% menys.
|
Investiga
> La història centenària de General Motors, en fotos.
> El futur de Chrysler: preguntes i respostes.
> Comunicat de Barack Obama arran de la fallida de General Motors.
I també...
- Matriculació de cotxes a l'estat espanyol: estadístiques.
- Producció per països (2007).
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |