|
ELS TOP 7 DE Rimes dobles 21/05/2004 06:00
|
Aquesta setmana no volem rodolins, sinó paronomàsies, a partir d'un poema del mexicà Luis G. Ledesma (1837-1923) que ens ha fet arribar el verbívor mexicà Jesús Hernández Almeida. El poema fa així:
Cabalgando en mala mula
Y comiendo escaso queso
Sigo aquí en la presa preso
Sin poderme allá volver.
Hoy mi pie por vega vaga
Do lechuza ingrata grita
Nunca como fruta rita
Ni cocida o sin cocer.
Yo le diera a larios lirios
Y con dulces risas, rosas
Que aunque son escasas cosas
Quien no tiene poco da.
El que ell anomena "rimes dobles" és, en realitat, un ús poètic de la paronomàsia. Us demanem quartetes semblants en català, acabades amb mots parònims; per ànims (reunir) heu de saber que el missatge més destacat rebrà a casa un exemplar del poemari Jocs tipogràfics per gentilesa de l'editorial Bromera i de la llibreria virtual llibres.com.
1. Lligant.... / Raül Sabaté Ja gairebé tenia la fita feta; Era jo qui tenia menys pasta a la pista; la discoteca bull, al ball; jo li foto barra amb birra;// Se l'ha de cercar a la sort, cert; i ella era una mica maca; Vaig cap a la perla: hi parlo; veja'm si em dóna corda i carda.
2. La boda. bufa! embafa... / Artemisia Maig, mig Madrid dret, no es perd detall i a la boda, bada. / No s'escau, cou! just quan sortia Letizia, la plebea, plovia. / Els escollits, recollits a l'Almudena, elles de modists "modests", ells amb frec de frac./ Uff! quina boda... tan luxe, laxa,
3. Així es planyia un porc poeta el dia de festa de la seva matança: / MontseMu "Si em pogués escapar de tan nefasta festa, / si pogués enganyar la meva porca parca, / si l'home que em degolla amb la navalla vella / sagnés com jo em dessagno en la seva injusta gesta...// (... I mentres sagno, signo.)" Respongué impassible el pagès, amb el ganivet a una mà i el diccionari de sinònims a l'altra: "Pots recitar adagis, amb prou traça i força farsa, / però cridaràs aviat, mentres la colla calla. / De pèls socarrimats aviat ferum farem, / que l'olla ja és a punt, i la foguera densa dansa!"
4. Drama familiar / Pep Vinyals Com cada dia, si té sort, surt/ però avui ha cobrat el seu sou/Que ja és prou el preu/ I massa poc el pac/ Té, i els diners amaga, amiga/ que són més de deu, diu/Però ell se'n queda una mica, maca/ per compara el que toca: teca! que a casa l'esperen per donar dinar./ Troba la dona que dina,/ i els seus tres fills folls,/ I el petit, que a la trona, trena, / un manyoc de fils fals./ "Ja has deixat la Pepa, papa?"/ "Et gastes la pasta a posta!/ Mira els teus nens, nans!" /li diu amb poca cura, a la cara/ I ell pensa en l'amada a mida,/ amb qui sovint jeu o jau/ I alçant la cella, calla,/ no té res a dir o dur./ I així cada mes un mos,/ i com aquest tros, tres./ I us dic que és curta,i certa/ aquesta maleïda paga de pega!/ Acabo la nit en vers, als bars,/ bevent en va, vi.
5. A la noia Coia (és de Reus) / La tia Anna, de Tiana (Maresme) Dins d'uns jeans gens amples, omples de foc el lloc mentre que entres. I et miro, i admiro com et salta, solta, la sana sina.
6. Qui no corre vola / Martí El moro mira / la mare mora. / Si fa la mida, / si va a la moda. --- La filla pilla / sí que no falla / li pren la polla / li fa una palla / després se'l folla.
7. 7 Pobre rap! / Maixant La peixatera rossa russa/tot ho guaita de l'estand estant/i de cop s'adona la dona/que hi ha un rap que és nou que es mou/ li pregunta cap a on va en va/ (car la bèstia no diu res, vés)/mentre pren un bastó gris gros/i li etziba un brutal cop al cap/ el rap rep. RIP
|
|