|
ELS TOP 7 DE Sal amb anca (antònims)
18/10/2002 06:00
|
Aquesta 7mana us plantegem un fòrum d'antònims per no perdre els papers. Ens l'inspiren l'anada a Salamanca de la Comissió per a la Dignitat, l'actitud de les autoritats locals, el "Diguem No" a la plaça del Rei de Barcelona i la sortida de la revista d'història "Sàpiens", acompanyada d'un col·leccionable amb els documents espoliats que romanen a l'arxiu de Salamanca.
Volem antònims curiosos. Per exemple, antònims directes que en certa manera són dissonants, com ara "sàpid" i "insípid" (per què no "sípid" o "insàpid"?). O antònims opinables. Si el negre és l'antònim del blanc, quin antònim té el gris? I l'ocre? I el roig? L'antonímia no és una ciència exacta. Proveu d'aplicar antònims a totes les paraules d'una frase qualsevol, per exemple aquesta:
L'antonímia no és una ciència exacta.
La sinonímia és una lletra inexacta.
Aporteu antònims curiosos. La millor aportació de la setmana rebrà un llibre per gentilesa de la llibreria virtual llibres.com.
1. El pitjor enemic, és el millor amic? De fet, aquest antònim no és meu, sinó que m'ho va preguntar una nena d'onze anys, a qui regalaré el premi, si el guanyo." És l'amistosa aportació i la desinteressada oferta que va fer del premi en Carles Marquès quan encara no l'havia guanyat:
2. Antònim Imperdible. La troballa d'en Jordi no té pèrdua:"No he entés mai com es pot perdre un imperdible."
3. Antònim antònim. En Pasqual gairebé aconsegueix la quadratura del cercle: "L'antònim més antonímic de tots els antònims és precissament ANTÒNIM, perquè antònim a més de dir-se antònim és l'antònim de sinònim, que, paradoxalment, és també un antònim, ni més ni menys que d'antònim".
4. Vaga. L'aportació d'en Josep Azemà podria provocar tot un locaut, …o no: "Fer una vaga laboral és no treballar. Si és així, una vaga de fam seria menjar molt i una vaga de zel....tot el dia cardant."
5. Pintada antònima. En Tomas Gorria ens tramet una reivindicació paradoxal: "He vist una pintada d'un grup independentista que deia: "AÇO NO ÉS ESPANYA". Bé, doncs: ¿on està el problema? Si aço (en este cas, el País Valencia) no és Espanya, vol dir que ja han assolit el seu propòsit, i en eixe cas, no veig la necessitat de la pintada."
6. Significats. El significat de l'aportació de l'Eloi no és, evidentment, insignificant: "La meva paradoxa sobre antònimia em va apareixer estudiant llengua a l'institut. La meva pregunta era si els significats podien ser insignificants, o a la inversa, podriem trovar un significant insignificat?"
7. Pullat o desnú. l'Albert Figueras ens "despolla" els seus pensaments:
"Quan hom no va despullat, és que va pullat. Dit d'una altra manera, quan hom no va nu, és que va desnú. Probablement, a la fosca edat mitjana, uns quants anaven pollats pel món (es a dir, plens de polls i altres bestioles tricòfiles); el dia que es banyaven al riu, quedaven "despollats". Amb l'aparició del detergent, el mot pollat (pullat) va quedar obsoleta. (Ah, i quan el funcionari de Salamanca va repassar causalment les proves d'impremta del diccionari de català, va considerar que sonava millor "despullat" que "despollat", perquè "despollado" fa lleig)."
|
|