| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | divendres, 19 d'abril de 2024

 CONGRÉS WEB AND JOURNALISM +10

La conferència ha començat a dos quarts de deu del matí amb una salutació del vice-president de l'Institut d'Estudis Catalans, Salvador Alegret, i del president de l'European Journalism Center, i també de la Ràdio Nacional de Suècia, Ove Joanson.

El primer conferenciant a parlar ha estat Howard I. Finberg, del Poynter Institute de Florida. Finberg ha avisat que els mitjans digitals, no sols a internet, estan tenint un creixement com mai en la història cap altre mitjà havia tingut, i que les empreses han d'entendre que el creixement dels mitjans tradicionals és molt limitat i ho serà més encara, i que les oportunitats estan en els mitjans digitals. Mitjans, ha assegurat, que tenen una gramàtica diferent i plantegen problemes i reptes diferents. Entre aquests ha destacat la relació amb els lectors, la interacció amb l'audiència i la capacitat d'adaptar-se a l'existència de comunitats que reclamen informació molt concreta i a la carta. Finberg ha fet un repàs de com han anat els primers deu anys de la xarxa en el món del periodisme per a reclamar a continuació que els periodistes siguem capaços de crear nous models d'empresa i de continguts i aconseguim moure les empreses tradicionals, sense perdre la manera de fer les coses, la qualitat i l'objectivitat. Finberg també ha exposat els punts clua del Web Manifesto, impulsat pel Poynter Institute, basat en les 'set C': content, community, customers, competencies, competition, corporate structures, credibility.

Posteriorment ha començat una taula rodona moderada per la periodista grega Valia Kaimaki, en la qual han intervingut Michael Maier, de NetZeitung.de; Lluís Foix, de La Vanguardia Digital, i Paul Brannan, de BBC News. Brannan ha explicat que la BBC, una 'gran empresa amb 27.000 treballadors', ha decidit jugar la carta de la innovació com un servei periodístic. La BBC rep una subvenció substancial a través d'un impost directe i, per tant, entén que ha de retornar al públic el que ja ha pagat. De manera que ha posat en marxa iniciatives que permeten als usuaris utilitzar els materials de la BBC per a crear nous projectes. Ha insistit en el fet que són els continguts propis la clau per poder crear un web d'èxit i ha remarcat el valor de servei públic que la BBC ha tingut al llarg dels anys.

Lluís Foix ha començat recodant els seus anys de corresponsal a l'Afganistan i com era de difícil fer circular la informació en aquell temps per a comparar-ho amb la situació actual, on la informació circula de manera lliure en totes les direccions. Segons Foix, els lectors tenen ara una enorme quantitat d'informació que poden usar per a vigilar les informacions dels periodistes, que han perdut el monopoli de gestionar la informació. El director de La Vanguardia Digital ha argumentat que és molt difícil per a les empreses tradicionals adonar-se del fet que els temps han canviat molt ràpidament i que han de moure's en les noves direccions.

Finalment ha parlat Michaer Maier, de NetZeitung.de. NetZeitung és un diari alemany nascut a la xarxa fa cinc anys i que ha esdevingut una referència informativa al seu país. Maier ha defensat en aquest sentit un nou estil de periodisme nascut a la xarxa molt més interactiu i que enllaça les fonts de la notícia o fins i tot les notícies dels competidors. Ha insistit que ells fan periodisme, i no continguts.

Després de les tres intervencions hi ha hagut un debat llarg amb els assistents, on han intervengut tant representants dels mitjans catalans, com de la resta de mitjans europeus presents a la sala.

El congrés ha estat clausurat a quarts de dues pel president de l'Institut d'Estudis Catalans, Salvador Giner, i pel conseller primer de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló. El conseller primer ha remarcat en la intervenció final que el govern català ha equiparat els mitjans digitals als mitjans convencionals pel que fa al suport i que això el porta a reclamar el mateix grau de professionalitat i correcció que es reclama als mitjans en paper, les ràdios i les televisions. Així mateix, ha ressaltat el fet que la pròxima posada en marxa de la televisió digital terrestre representarà un canvi importantíssim per al país i ha afirmat que l'obligació del govern és facilitar l'accés i la dels mitjans és crear continguts i fer ús de la seva responsabilitat social en l'exercici de la professió.


Web oficial del congrés.

Notícia relacionada: El congrés de periodisme digital conclou que els mitjans digitals és el lloc on hi ha la innovació periodística.

Mail obert: El nostre compromís periodístic.



Josep Bargalló, envoltat per Salvador Giner i Vicent Partal.

Josep Bargalló i Assumpció Maresma.

Michael Maier.

Presentació de la taula rodona.

Vicent Partal i Lluís Foix.

Howard I. Finberg.

Howard I. Finberg

Inauguració del congrés.
 
 AVUI A VILAWEB...

Palma, a punt per a la revetlla de Sant Sebastià

El llibre digital català a la recerca de mercat

La flama de la llengua catalana continua viva a Prada de Conflent
----------
+ Anar a portada



   
Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000