Les obres de la variant de Valls, de 5,7 quilòmetres de llarg i un termini d'execució de 24 mesos, comencen aquesta mateixa setmana, segons avançava ahir el cap de la unitat de carreteres del Ministeri de Foment a Tarragona, Alberto Hernández. El tram costarà gairebé 25 milions d'euros, bastants menys que els 81,4 pels quals es va adjudicar, l'agost passat, el tram de 7,3 quilòmetres entre la sortida de Valls i l'entrada a Montblanc, que ha de superar el coll de Lilla amb un túnel d'un quilòmetre i mig. Gairebé mig any després, les obres, que s'han d'allargar en principi 44 mesos, començaran finalment la setmana vinent.
COMPTE AMB LES ARGILES
Hernández admetia que el projecte ha hagut de tenir en compte el «precedent» dels túnels i el viaducte del TAV a la mateixa zona, on l'Estat s'ha hagut de gastar 130 milions d'euros més per reforçar-los davant l'acció de les anomenades argiles expansives. «És un material que tendeix a expandir-se quan hi entra aigua, i hi haurem d'aplicar un tractament específic, ja inclòs en el projecte, perquè no s'hidratin», explicava el tècnic. A més, tal com recordava la subdelegada, Teresa Pallarès, també «s'ha estat en contacte amb el territori per minimitzar l'impacte ambiental», ja que hi ha hagut moltes protestes tant des de Valls com des de Montblanc.
AL MORELL, CAP RETARD
Fa un any ja havien començat les obres entre Tarragona i el Morell, i a l'abril del 2008 ho van fer al tram fins a Valls, ambdós amb un termini d'execució de 36 mesos. Tot i que Hernández admetia que «al principi es van trobar problemes» sobretot al primer sector, on no comptaven topar-se amb la mina dels Tarragonins, ahir explicava: «Les obres es van desencallant racionalment, i pensem que compliran els terminis.»