| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 13 de juny de 2026


dimecres, 4 de febrer de 2009
>

Dos mossos s'enfronten a 13 anys de presó per la detenció il·legal d'un traficant

La fiscalia els acusa partint d'una investigació d'afers inters que va ometre proves que els exculpen

JOSEP M. FLORES. Barcelona
La fiscalia sol·licita 13 anys i mig de presó per a dos mossos d'esquadra de la comissaria de Ciutat Vella de Barcelona acusats d'haver detingut de manera il·legal un petit traficant del Raval l'1 de juny passat, d'haver-li robat 150 euros i d'haver falsificat l'atestat per fer-hi constar que l'havien detingut perquè els havia ofert droga. Aquest cas va ser denunciat a la fiscalia per la divisió d'afers interns (DAI), que va reunir proves i indicis contra els agents però en va ometre d'exculpatòries, com ara el testimoni de dos superiors de la comissaria, un sergent i un caporal, que davant del jutge han avalat l'actuació dels policies.


+ Els dos agents acusats, d'esquena, i un dels seus advocats.

Dos delictes de detenció il·legal cadascun, un delicte de falsedat en document oficial i una falta de furt. En total el fiscal els demana 13 anys i mig de presó i 23 d'inhabilitació. En les conclusions provisionals a les quals ha tingut accés aquest diari, el ministeri públic relata fil per randa els mateixos arguments recollits en la investigació realitzada per la divisió d'afers interns (DAI) dels Mossos i segons la qual Ruben i Albert, els dos agents acusats, van interceptar la víctima, Yaya Diop, un petit i conegut traficant de droga del Raval amb múltiples antecedents policials, al carrer Sant Ramon l'1 de juny passat i li van robar 150 euros que duia en efectiu. Després, segons relata el fiscal, els agents van obligar Yaya Diop a pujar a un vehicle sense logotip amb el qual el van traslladar a la comissaria del districte de Ciutat Vella, situada al carrer Nou de la Rambla, on el van sotmetre a un segon escorcoll i el van obligar a fer flexions. Deu minuts després l'haurien deixat marxar sense registrar en cap lloc la detenció, però el traficant es va esperar al carrer davant la comissaria per reclamar-los que li retornessin els diners. En les conclusions, el fiscal dóna per provat que Yaya Diop van demanar ajuda a uns altres agents de paisà que estaven a la porta de la comissaria i que va ser llavors quan els dos agents implicats l'haurien detingut per segon cop acusant-lo de tràfic d'estupefaents. A partir d'aquí, els dos mossos, segons la fiscalia, van redactar unes diligències falses per justificar la seva actuació i amagar el robatori. El traficant va ser traslladat al centre de detinguts de les Corts, on va estar fins l'endemà, que va passar a disposició judicial i va ser posat en llibertat. Ara està pendent de judici acusat de tràfic de droga. Els dos mossos van ser detinguts per agents de la divisió d'afers interns i posats a disposició del jutge, que en va ordenar el seu empresonament provisional mentre no paguessin una fiança. Els agents es van passar uns dies entre reixes fins que van aconseguir reunir els diners per pagar la fiança. Ara estan en llibertat, s'han de presentar regularment al jutjat i la direcció general de la Policia els manté suspesos de sou i feina.

La defensa dels agents, que exerceix el gabinet Jurior Assessors Legals contractat pel Sindicat de Policia de Catalunya (SPC), sosté que la investigació i les proves aportades per la divisió d'afers interns no s'aguanten per enlloc perquè ometen proves i testimonis que avalen l'actuació dels agents. Javier Aranda, advocat de Jurior, va confirmar ahir que dos comandaments de la comissaria de Ciutat Vella, un sergent i un caporal, que la nit dels fets estaven de responsables del servei, han declarat al jutjat avalant la versió dels mossos imputats i assegurant que en tot moment van actuar sota la seva supervisió. Els agents mantenen que van aturar el traficant perquè els va oferir droga i que se'l van emportar a comissaria però que un cop allà van arribar a un pacte amb ell segons el qual serien més benèvols a l'hora de redactar les diligències contra ell si a canvi els conduïa fins al seu proveïdor. El traficant va accedir al pacte i quan tots tres van tornar a sortir al carrer el traficant els va enganyar i va fugir, tot i que el van tornar a detenir una estona després. Els agents acusats i la seva defensa creuen que la divisió d'afers interns ha muntat una acusació a base de proves artificials i testimonis manipulats. Entre aquests testimonis hi ha dos agents del grup de Fures (patrulles urbanes de paisà) que al jutjat han canviat de versió i han admès que van testificar a la DAI pressionats. Un d'ells va explicar que havia demanat de corregir un paràgraf de la seva declaració perquè no hi estava d'acord i un agent de la DAI li va dir que el programa informàtic ja no li permetia fer canvis.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Rafael Olmos, en el punt de mira

>Dos mossos afronten 13 anys de presó per una detenció il·legal

>Dos mossos de Barcelona s'enfronten a 13 anys de presó per la detenció il·legal d'un traficant

>Dos mossos afronten 13 anys de presó per una detenció il·legal

>Dos mossos afronten 13 anys de presó per una detenció il·legal

>Dos mossos afronten 13 anys de presó per una detenció

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.