| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 23 d'abril de 2024


dilluns, 2 de febrer de 2009
>

La crisi porta a un nou consum

El grup Mercadona ha eliminat unes 800 referències de les prestatgeries per abaratir els preus dels productes

IMMA BOSCH.

+ Una imatge d'un Mercadona de la ciutat de Girona. Foto: I. BOSCH

La crisi econòmica afecta de manera directa la butxaca de les famílies, que per poder arribar a final de mes fan un canvi radical en els hàbits de compra. Els primers a notar aquest canvi han estat els comerços de roba i calçat, els restaurants, però també les grans cadenes de distribució d'alimentació, que han detectat que el consumidor passa pel supermercat molt més sovint –alguns cada dia–, fent compres petites, i cada vegada hi ha més clients que tornen a la llista de la compra per eliminar la despesa supèrflua.

És per això que Mercadona ha decidit «afrontar» la baixada de vendes i s'ha adaptat «als hàbits de consum i a les preferències dels ciutadans», i asseguren que «és temps de treballar més i millor». «En aquests moments, estem fent els moviments necessaris per optimitzar els processos interns i reduir al màxim els costos, amb l'objectiu de ser més productius i poder oferir més bons preus als nostres clients», comenten. Aquesta cadena de supermercats preveu tancar l'exercici –les dades les farà públiques al març– amb un increment de vendes del 10%, mentre que el 2007 l'increment va ser del 15% i fa dos anys, del 18%.



RETIREN REFERÈNCIES
Mercadona –que a Catalunya té 138 botigues i 8.295 treballadors– va començar a l'octubre la revisió dels productes que té als lineals i s'han reunit amb els 1000 proveïdors i 110 interproveïdors (que fabriquen les marques de Mercadona: Hacendado, Deliplus, Bosque Verde i Compi) per estudiar els processos que es poden millorar.

De moment ja han retirat de les prestatgeries entre 800 i 900 referències «tant de la marca pròpia com d'altres marques», de les 9.000 que la cadena té als seus lineals. Són, segons expliquen, referències duplicades. Per exemple, La Española és un dels interproveïdors de Mercadona i fabrica la marca blanca per a la cadena. Això representa que l'envàs de les olives és gairebé igual, la qualitat és la mateixa i en canvi «el preu és molt diferent». «Som prescriptors i per tant busquem la millor de les solucions possibles per als nostres clients pel que fa al preu i qualitat», asseguren. És per això que les olives La Española desapareixeran de les prestatgeries, igual que ho estan fent amb algunes marques de préssec amb almívar –Alcurnia fabrica per Hacendado–, de te o de vi, i com també ho faran amb els sucs de fruita –tenen 115 referències als lineals–, el cafè –només de caputxino tenen 13 referències–, postres lactis –250 referències– i guants de cuina –18 referències–. «Per a nosaltres no és agradable donar de baixa cap producte, però tenim el convenciment que aquest procés ens farà millorar i ens permetrà adaptar-nos més bé als hàbits i preferències dels nostres clients», diuen des de Mercadona, que asseguren que «qui acaba decidint si un producte ofereix bona qualitat i bon preu és el client».

Ara Mercadona està redefinint què fa amb 2.000 referències més que, segons expliquen, tenen una baixa rotació –venen una unitat per botiga i dia– i «provoquen una elevada despesa de transport i de reposició –es calcula que és de 5 cèntims per unitat descarregar, emmagatzemar i reposar a les prestatgeries–». Això no vol dir, segons asseguren, que desapareguin tots aquests productes.



FRUITA A GRANEL
Un altre dels processos que ha dut a terme la cadena és el de rebaixar costos. «Venim d'una època marcada per l'abundància, però ara és necessari entendre que som en una època de necessitat i nosaltres ens havíem distret», comenten. És per això que la presentació dels productes també ha de servir per abaratir-ne els preus. La cadena ha tornat a introduir a les botigues de València la venda de fruita a granel i, de mica en mica, ho anirà estenen a la resta de supermercats, cosa que implica una baixada de preus del 15%, segons calculen.

Per rebaixar costos, la cadena també revisa la presentació dels productes i elimina així el que és prescindible, com per exemple, la capsa de la pasta de dents. «El primer que fa el client quan arriba a casa és llançar-la i, per tant, consideren que no és necessària», comenten. Posar a la venda la pasta de dents sense capsa representa un estalvi de 200.000 euros l'any, «que repercutirà en el preu final del client». Això mateix passa amb el bric de llet sense paper setinat –1.400.000 euros d'estalvi l'any–; les ampolles de gel de bany amb menys plàstic, passant de 56 a 50 micres –250.000 euros d'estalvi–; les ampolles de tomàquet fregit sense serigrafia –450.000 euros d'estalvi–, i les ampolles d'oli quadrades i no rodones –250.000 euros d'estalvi l'any–, entre d'altres.





- Bric de llet sense paper setinat, 1.400.000 euros d'estalvi l'any
- L'envàs de les ampolles de gel amb menys plàstic, 250.000 euros més barat l'any.
- Ampolles de tomàquet sense serigrafia, 450.000 euros d'estalvi cada any.
- Pasta de dents sense capsa de cartró, 200.000 euros.
- Ampolles d'oli quadrades i no pas rodones, 250.000 euros d'estalvi.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Mercadona ha eliminat unes 800 referències per abaratir els preus

>Mercadona ha eliminat unes 800 referències per abaratir els preus

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.