| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 23 d'abril de 2024


dimarts, 18 de novembre de 2008
>

La meitat dels 440 escolars que Càritas atén tenen problemes de pobresa i d'habitatge

Gairebé el 50% dels alumnes gironins que participen en el Servei d'Intervenció Educativa són nascuts a Catalunya

CARMINA SOLANO. Girona
Càritas Diocesana de Girona va fer reforç el curs passat a 440 escolars amb problemes d'aprenentatge, un 59% més que el curs anterior. El 49% d'aquests nens són nascuts a Catalunya, fet que Càritas considera que trenca el tòpic que gairebé sempre són nouvinguts els que tenen dificultats educatives. La meitat d'aquests escolars són de famílies amb problemes d'habitatge (51%) i de pobresa econòmica (50,2%), unes dades força més altes que el curs anterior. Aquests factors, juntament amb el fet que la família estimuli poc el nen en l'àmbit escolar, repercuteixen en el rendiment acadèmic i, de retop, augmenten el risc d'exclusió social. El 2008, el pressupost de Càritas per al Servei d'Intervenció Educativa (SIE) va ser de 300.000 euros, i per l'any que ve hi destinarà un 10% més.


El SIE és l'eix del programa de suport a l'ensenyament de Càritas Diocesana de Girona. Aquest projecte ofereix una atenció personalitzada i recursos específics per a alumnes de les comarques gironines amb dificultats en l'àmbit acadèmic. Aquest servei es fa fora de l'horari escolar i té com a objectiu consolidar aprenentatges i habilitats socials, reforçant els continguts acadèmics i també fent activitats de lleure. El servei es fa de dilluns a divendres, de les cinc de la tarda a les vuit del vespre, en 22 punts dels municipis següents: Girona, Figueres, Salt, la Bisbal d'Empordà, Palafrugell, Palamós, Platja d'Aro, Santa Cristina d'Aro, Torroella de Montgrí, Ullà, l'Estartit, Roses, l'Escala, Banyoles, Cornellà del Terri, Porqueres, Sant Feliu de Guíxols i Anglès.

El curs 2007/2008, el SIE va atendre 440 alumnes de primària i secundària de les comarques gironines, 180 més que el curs anterior. El 82% dels nens feien primària i el 18%, secundària. El 49% d'aquests escolars són nascuts a Catalunya i el 60% són de nacionalitat estrangera (alguns països accepten que els seus ciutadans tinguin la seva nacionalitat encara que hagin nascut en un altre lloc). Per Càritas, això demostra que les problemàtiques educatives no són exclusives dels nens nouvinguts.

Del total d'alumnes que el curs passat van participar en el SIE, un 52,50% eren alumnes amb necessitats educatives especials (amb problemes d'aprenentatge importants). D'aquests, un 32% tenien adaptació curricular individualitzada (l'escola els va adaptar els continguts). El responsable del programa, Caye Gómez, explica que aquesta dada demostra que «els centres tenen pocs recursos educatius» i opina que els alumnes amb necessitats educatives especials als quals no s'adapten els continguts tendeixen a tenir una autoestima baixa i poca motivació per als estudis.

Càritas identifica diverses problemàtiques que afecten les famílies dels escolars que participen en el SIE. El curs 2007/2008, les que van afectar més alumnes del programa van ser, per ordre, el problema de l'habitatge (51%), la pobresa econòmica (50,2%), el poc estímul i suport familiar (46,2%), l'analfabetisme funcional (45,8%) i les disfuncions familiars (27%). A un 44,5% d'aquests alumnes els perjudicaven quatre o cinc d'aquests problemes (o d'altres, com ara l'atur, maltractaments, drogodependències...), fet que els condueix a viure una situació de «marginalitat que afecta el projecte educatiu», segons Gaye Gómez, que considera que calen «polítiques globals per abordar la realitat dels nens amb dificultats educatives i familiars». De mitjana, als alumnes de nacionalitat espanyola els afecten 5,55 d'aquestes problemes i als estrangers, 3,15.

En l'àmbit que més milloren els alumnes del SIE al llarg del curs és en els hàbits de treball (47%), seguit dels coneixements (37,7) i, finalment, de les actituds i valors (40,1%). Càritas ha intensificat els últims anys el servei al barri del Pont Major de Girona, on ha obtingut resultats molt positius: el percentatge d'alumnes que han millorat en l'àmbit dels coneixements i les aptituds és del 58% (un 20,3% més que la mitjana).





Alumnes que hi van participar: - 440 (el 82% de primària i el 18% de secundària)

Països d'origen: - Estat espanyol (40%), Marroc (32%), Gàmbia (9%), Índia (4%), Bolívia (4%), altres orígens (11%)

Nascuts a Catalunya: - 49%

Alumnes amb necessitats educatives especials: - 52,5%

Alumnes amb adaptació curricular individualitzada: - 32%

Problemàtiques familiars que els afecten: - d'habitatge (51%, un 20,75% més que el curs anterior), de pobresa econòmica (50,2%, un 7,3% més), poc estímul i suport familiar (46,2%, un 0,8% més) i analfabetisme funcional (45,8%, un 15,5% menys)

Pressupost per al SIE el 2008: - 300.000 euros (un 10% més per al 2009)

Voluntaris que hi col·laboren: - 176

Serveis a la demarcació: - 22 (en 18 municipis)


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Salt reforça la convivència als IES

>Protesta contra el procés de Bolonya

>Càritas atén 440 escolars amb risc d'exclusió i problemes de pobresa

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.