| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 19 de maig de 2024


dimecres, 12 de novembre de 2008
>

La plantilla de Nissan apunta al govern

Es radicalitza la protesta dels treballadors de la multinacional japonesa, que posen en el punt de mira Montilla i Serna

MIQUEL A. LUQUE. Barcelona
«Montilla i Serna, sicaris laborals.» Aquest era el lema d'una de les pancartes que encapçalaven la manifestació d'ahir dels treballadors de Nissan. Un cop la multinacional ha presentat el primer expedient de regulació d'ocupació (ERO) que afecta 1.288 empleats aquest any i ha mostrat la intenció de presentar-ne un altre per a 392 empleats el setembre del 2009, l'atenció de les crítiques i els insults s'ha concentrat en el govern de la Generalitat. Ahir unes 2.200 persones segons la Guàrdia Urbana –4.000 segons els organitzadors– van manifestar-se a la Gran Via, des de la plaça d'Espanya fins a la plaça Cerdà, on hi ha la seu comercial de la companyia. Allà van llançar-hi ous, llaunes de cervesa, pots de pintura, rocs, petards i, fins i tot, tanques metàl·liques.


+ Els manifestants van llençar tanques metàl·liques contra la porta de la seu de Nissan. Foto: EFE

«Que Montilla es deixi de tebiesa i de fer-se fotos», va reclamar el president del comitè d'empresa, Javier Donate, just davant de la seu comercial de Nissan on va acabar la manifestació d'ahir. Aquest discurs va ser interromput pel crit uniforme dels milers d'empleats: «Montilla, dimissió», una consigna que s'havia repetit durant tot el recorregut. La plantilla de la multinacional assenyal al president de la Generalitat, que va tornar amb les mans buides de la reunió amb el màxim responsable de l'aliança Nissan-Renault, Carlos Goshn, com un dels responsables de la situació. També va acusar el president del govern de l'Estat, José Luis Rodríguez Zapatero, de «mentider».

El secretari de la secció sindical de CCOO a Nissan, Javier Pacheco, va recordar que la consellera de Treball, Mar Serna, a l'inici del conflicte va assegurar que no aprovaria cap expedient que no tingués un pla industrial. «En els 300 fulls d'aquest ERO no apareix cap pla industrial», va afirmar Pacheco. El secretari de la secció sindical de la UGT, Jordi Carmona, va assegurar que si la Generalitat acceptés l'ERO seria una «vergonya». En aquest sentit, va recordar que la retallada també afectarà a proveïdors, subcontractistes i autònoms, fet que pot ampliar el nombre d'afectats fins a 12.000. Carmona va denunciar les actuacions «franquistes» de la multinacional. La UGT tem que al darrere d'aquest ajust s'amagui un pla de fugida de l'empresa. El secretari sindical de Sigen-USOC, Pedro Ayllón, va demanar al govern que «es posi les piles» i va afegir que «es necessita ajuda no només a Nissan, sinó a tot el sector de l'automoció».

Els treballadors faran evident avui aquesta pressió contra el govern amb una manifestació que sortirà des de Correus fins al Parlament per fer sentir la seva veu. Ahir, prop de 2.200 persones van respondre a la presentació de l'ERO. Durant el recorregut per la Gran Via, els manifestants van fer pintades en façanes i parades d'autobús. Una vegada van arribar a la seu comercial de Nissan van llançar ous, tomàquets, llaunes, rocs, jaquetes grises de l'empresa, i fins i tot les tanques. Aquesta pluja d'objectes va acabar amb alguna trencadissa dels vidres de la façana de l'edifici. Malgrat això, només hi va haver moments de tensió quan efectius antiavalots dels Mossos van avançar i els treballadors van tirar a terra sis contenidors d'escombraries per aturar-los. Després d'uns minuts d'incertesa, els manifestants es van dispersar.



UN ACORD DIFÍCIL
El període de consultes és de trenta dies, que es podrien prorrogar. Si no s'arribés a una entesa, la Generalitat ha de prendre una decisió sobre la retallada en un màxim de quinze dies. Les posicions dels sindicats i de l'empresa estan confrontades i lluny de qualsevol acord. Els sindicats van tornar a recordar que la seva condició per negociar el futur de la planta de Barcelona és la retirada de l'ERO. En canvi, l'empresa ja ha justificat l'ERO pels «alts índexs d'absentisme» i els elevats costos salarials, «per sobre del mercat».


 NOTÍCIES RELACIONADES

>ERO temporal a AMES de Sant Feliu i Sant Vicenç

>Els mercantils de Barcelona tindran un jutge de reforç i més personal si ho aprova Justícia

>Possible «aproximació»

>Aproven l'acord a Tyco

>Solincer, insolvent

>Degoteig a Egarsat

>Simon canvia 80 acomiadaments per 64 prejubilacions voluntàries

>Toc al sector elèctric

>El conflicte de Nissan s'endureix.

>El conflicte de Nissan s'endureix.

>El conflicte de Nissan s'endureix

>El conflicte de Nissan s'endureix

>El conflicte de Nissan s'endureix.

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.