«Hauria pogut rodar aquesta mateixa pel·lícula a París o a Venècia, però no pas a Londres o a Nova York. Aquesta història sobre dues noies que d'una manera diferent busquen l'amor necessitava un context de ciutat romàntica com el que té Barcelona», va comentar Woody Allen en roda de premsa a Sant Sebastià, on ha presentat Vicky Cristina Barcelona, de cara a l'estrena de la pel·lícula a l'Estat espanyol, que té lloc avui. L'acollida a Sant Sebastià ha estat més favorable que no pas a Canes, on Vicky Cristina Barcelona va ser rebuda majorment com un divertimento menor de Woody Allen, mentre que part de la crítica catalana va apuntar-ne la visió turística de Barcelona. També que el cineasta juga amb tòpics (el macho hispánico ol'espanyola temperamental a la Carmen) sense donar-los la volta. No és pas aquesta l'opinió de Javier Bardem: «Woody Allen juga amb una sèrie d'estereotips per destruir-los a través de la ironia.»
El cas és que, després de diversos films d'Allen amb una recepció comercial discreta al seu país, Vicky Cristina Barcelona està tenint molt d'èxit als EUA. «Quan faig les pel·lícules no penso en posar-hi elements per fer-les més rendibles o perquè agradin més. El que passa és que, sense que sàpigues ben bé perquè, unes funcionen millor que d'altres», va comentar Allen. I va afegir que a Europa es respecta més la llibertat del cineasta, la seva autoria: «Jo he crescut amb la idea que Europa és més lliure, culta, avantguardista. I ho mantinc: als EUA, el cine és sobretot un negoci i la gent hi va per evadir-se. A Europa, en canvi, es valoren altres coses.» Preguntat pel motiu pel qual continua fent cinema, va respondre: «Si no faig cine, m'avorreixo. De manera que en faré fins que em mori.»
Woody Allen i Vicky Cristina Barcelona van robar protagonisme a la pel·lícula inaugural del festival, The Other Man (L'altre home) i a un dels seus intèrprets, Antonio Banderas, que demà, quan Pedro Almodóvar li faci entrega del premi Donostia europeu, també haurà de compartir l'atenció mediàtica amb la concessió del Premio Nacional de Cinematografía a Javier Bardem. No es pot pas dir que, amb The Other Man, el Festival de Sant Sebastià hagi començat amb una gran brillantor. Basada en una narració curta de Bernhard Schlink i dirigida per Richard Eyre, la pel·lícula gira entorn del descobriment que fa un home (Liam Neeson) de la vida amorosa que la seva esposa (Laura Linney) ha mantingut de manera paral·lela al seu matrimoni. La dona, una dissenyadora de calçat, ha portat una doble vida entre Londres i Milà, on l'espòs acaba viatjant per conèixer l'amant; un paper que, encarnant novament un seductor llatí, Antonio Banderas interpreta d'una manera tan plana i evident que no fa bona companyia a la concessió d'un premi que vol distingir la carrera d'un actor.