En un «moment conjuntural certament inquietant», la incògnita radica «en com reaccionarà el consum dels viatgers turístics de caràcter hoteler». «Per un costat, sembla lògic que es produeixi un ajustament del consum turístic davant la nova conjuntura empitjorada, però, per un altre, també sembla raonable que s'hagi de tenir en compte el bé bàsic que ha adquirit el consum turístic», diu l'informe.
Les previsions indiquen, segons la UAB, que la demanda hotelera a Catalunya es mantindrà amb un creixement reduït aquest 2008, en línia amb el que va succeir l'any passat. Així, el nombre de viatgers hotelers podria créixer al voltant del 2,3% a tot Catalunya, fins a arribar a un total de prop de 14,9 milions.
Per demarcacions, Barcelona, igual com va passar el 2007, tornaria a mostrar un creixement en la demanda hotelera del 4,9% en viatgers i del 3,1% en pernoctacions, cosa que confirmaria «el paper de locomotora de la demanda a tot Catalunya». Girona experimentaria un augment de l'1,4% en viatgers, però una baixada en pernoctacions del 0,3%; Lleida es mantindria amb una situació gairebé d'estancament, i Tarragona tornaria a experimentar un declivi de prop del 4,5% en viatgers hotelers, i del 3,4% en pernoctacions. «Per tant, la imatge de conjunt de les diferents demarcacions és la de la diversitat, que troba els seus fonaments en els mercats, els productes, la imatge i la marca», diu. Mentre que la demarcació de Barcelona es mou gràcies a la capacitat que ha mostrat la marca per «esdevenir un símbol de turisme urbà a Europa», les altres demarcacions, Girona i Tarragona, basen la seva activitat «fonamentalment en el producte climàtic», però els «potencials de millora hi són presents».
Per mercats emissors, a Barcelona s'augura un comportament positiu del mercat espanyol, i pel que fa al mercat estranger l'augment descansaria en el turisme britànic. A Girona s'esperen augments molt limitats en la demanda hotelera, amb un lleuger increment dels viatgers britànics i francesos, i Tarragona continuarà el seu retrocés, reducció que té la base en el turisme espanyol i el britànic.