| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 25 d'abril de 2024


divendres, 11 de juliol de 2008
>

Les Glòries es comença a transformar per ser el centre de la ciutat que va imaginar Cerdà

Hereu va inaugurar ahir les obres de desconstrucció del tambor, però l'anella viària no desapareixerà fins al 2014

CLARA RIBAS. Barcelona
«Aquesta és la nova centralitat de Barcelona, les Glòries és cada cop més el centre.» L'alcalde Barcelona, Jordi Hereu, va defensar així el paper que ha de jugar la futura plaça de les Glòries, que no s'acabarà de transformar fins l'any 2014. En aquest sentit també es va manifestar Hereu, que va insistir que el procés començat ahir amb l'enderroc de les parets internes del tambor, serà «un procés gradual, amb una voluntat ferma i sense mirar enrere». La desconstrucció del tambor s'allargarà mig any i quedarà pendent l'enderroc de l'anell viari, que no es podrà començar fins l'any 2011, una vegada finalitzi el trasllat del mercat dels Encants. L'Ajuntament preveu aleshores desviar el trànsit per l'àrea que ara ocupa el mercat i finalitzar l'anul·lació de l'anell el 2014.


 Foto: ACN J.R.

+ Les màquines enderrocaven ahir les parets de l'interior de la plaça mentre els vehicles circulaven per l'anella. A la dreta, Garcia Bragado i Hereu. Foto: ACN J.R.

«Avui iniciem un procés que serà gradual, però com a dia d'inici és un dia històric.» Així marcava ahir l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, el començament de la desconstrucció del tambor de les Glòries. Hereu va recordar que el 1859 Ildefons Cerdà va atorgar a la plaça un paper de centre de la ciutat que finalment no va ser recollit en els dissenys urbanístics i que, segons Hereu, va quedar «difuminat». Amb la transformació iniciada ahir, es reforça, segons l'alcalde, el vèrtex format pel Fòrum, la futura estació de la Sagrera i les Glòries, una gran plaça que, va assegurar, «es farà amb voluntat ferma, amb molta planificació, i fent tots els passos necessaris».

L'alcalde va referir-se també als canvis de mobilitat que hauran de posar-se en marxa una vegada la plaça nova sigui una realitat: «Com en el cas de Lesseps, a més de reconstruir, cal reflexionar sobre com fer compatibles els principis de mobilitat i qualitat de vida.»

Per la seva part, el regidor d'Urbanisme, Ramon Garcia Bragado, va explicar que la setmana que ve s'aprova el projecte del Centre del Disseny, en la construcció del qual s'aprofitarà el desnivell que existeix entre les Glòries i el Poblenou. Bragado va avançar també que s'està a punt d'aprovar el projecte executiu de l'edifici dels Encants i el projecte constructiu de l'edifici Ona.



DUES ILLES PER TRES ILLES
L'àmbit de transformació de la modificació del pla general metropolità a la plaça de les Glòries i el seu entorn té una superfície de 378.019 m² distribuïts entre zona verda, equipaments, vials i protecció de sistemes. Dins dels 192.169 m² que es destinen a zones verdes, un total de 105.000 m² configuraran el gran parc urbà de les Glòries, amb una forma octogonal de més de dues illes de l'Eixample d'ample per més de tres illes de llargada. La qualificació com a zona verda en la major part de la peça és el referent de partida per a la proposta urbanística. Per a la concreció d'aquest parc s'obrirà un concurs de propostes. Gràcies a aquest planejament es cobrirà el tram de la Gran Via entre la plaça de les Glòries i la rambla del Poblenou. D'aquesta manera s'aconsegueixen importants espais lliures. D'altra banda, les solucions viàries permetran la recuperació de peces de zona lliure d'ús públic distribuïdes al llarg de la via, amb amplades mitjanes d'entre 20 i 34 metres la peça i superfícies d'entre 4.000 m² i 5.000 m² cada unitat.

En la modificació també es preveu la construcció de més de 1.000 habitatges amb un total d'uns 81.000 m². D'altra banda, es construiran 14 equipaments educatius, assistencials i sanitaris.

Amb la nova solució viària, una vegada desaparegut l'anell circulatori i soterrades les vies de circulació, es preveu que els vehicles entrin a Barcelona per la Diagonal i en surtin per la Gran Via. També s'està estudiant la possibilitat de mantenir un carril subterrani d'entrada a la Gran Via dedicat al transport públic col·lectiu com a continuació del que ja existeix en aquests moments a l'entrada de la ciutat.





2n semestre 2008 - Inici de les obres de desconstrucció del tambor. La primera fase, cinc mesos, afectarà les rampes, els talussos i la façana interiors. En la segona, un mes, es desmun-

taran els plafons


- A final d'any es preveu que començar les obres del futur Centre del Disseny.

1r trimestre 2009 - Inici de les obres del CAP i del Casal de la Gent Gran del Poblenou
- Inici de la construcció de la biblioteca del barri Clot – Camp de l'Arpa – Poblenou, del Centre de Barri, de l'Auditori del Clot – Camp de l'Arpa, de la residència i el centre de dia

2n trimestre 2009 - Començament de les obres de l'edifici dels Encants

4t trimestre 2009 - Inici de la construcció del poliesportiu de Poblenou – Fort Pienc

Any 2010 - Construcció d'habitatges de promoció municipal i privada
- Cobriment de les vies de Renfe a la Meridiana
- Finalització dels equipaments de Clot – Camp de l'Arpa – Poblenou

Any 2011 - Obres viàries i cobertura del tram les Glòries – rambla del Poblenou
- Fidel trasllat dels Encants
- Enderroc de l'anella cantó mar
- Finalització del Centre del Disseny
- Construcció del CEIP Sagrada Família

Any 2012 - Fi dels habitatges de promoció municipal
- Fi de les obres de l'edifici Ona
- Fi del cobriment de les vies de Renfe a la Meridiana
- Fi de les obres d'equipaments de Sagrada Família

Any 2013 - Enderroc de l'anella cantó muntanya

Any 2014 - Fi de l'obra viària i cobertura del tram les Glòries – rambla del Poblenou


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Aquella plaça somniada

>«El dia històric serà quan caigui l'anella»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.