| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 29 de març de 2024


dilluns, 7 de juliol de 2008
>

L'aeroport del Prat perd passatgers respecte dels seus competidors europeus

Va tancar el 2007 a un pas de superar el de Roma però avui l'aeroport italià creix vuit punts per sobre del barceloní

XAVIER MIRÓ. Barcelona
S'ha acabat el període en què l'aeroport del Prat creixia al ritme d'un 10% anual pel que fa al volum de passatgers, per sobre dels principals aeroports europeus. El bienni 2005-2006, el Prat va guanyar sis milions de passatgers i va trencar el sostre dels 30 anuals, amb un ritme superior als vuit aeroports líders del continent: Londres Heathrow, París Charles de Gaulle, Frankfurt, Amsterdam, Madrid, Londres Gatwick i Roma. L'embranzida de l'aeroport barceloní va fer preveure la possibilitat que el 2007 superés l'aeroport de Roma i se situés en la vuitena posició del rànquing europeu. Només li van faltar 61.600 passatgers per assolir-ho, però el 2008 presenta males perspectives perquè mentre que Roma ha escalat posicions, el Prat ha perdut passatgers a l'abril i maig.


 Foto: QUIM PUIG

+ Un grup de passatgers fent cua per facturar les maletes a l'aeroport del Prat. Foto: QUIM PUIG

La competència del tren d'alta velocitat (TAV) al pont aeri entre Barcelona i Madrid ha fet perdre milers de passatgers als aeroports de Barajas i Barcelona tenint en compte que aquesta ruta aèria era una de les més concorregudes del món. La davallada s'ha produït en un moment millor per a l'aeroport madrileny. Si bé els anys 2005 i 2006, l'aeroport de Barcelona va tenir el percentatge de creixement més alt dels deu primers aeroports europeus i va superar la barrera dels 30 milions de passatgers anuals, no ha pogut sortir de la novena posició i ho tindrà molt més difícil ara. L'exercici del 2007 l'ha tancat amb un creixement del 9,3%, ja només dues dècimes de punt per sobre de l'aeroport de Roma. En canvi, després de creixements sostinguts pròxims al 8% des del 2004, l'aeroport de Barajas aconseguia l'any passat un espectacular 14%, que li ha permès prendre la quarta posició dels grans d'Europa a l'aeroport internacional d'Amsterdam. La decisió d'Iberia de convertir Barajas en el seu únic aeroport de connexió de vols intercontinentals l'ha convertit en la porta principal entre Europa i l'Amèrica Llatina i l'ha preparat per esmorteir el cop que suposa la davallada del pont aeri amb Barcelona aquest 2008. Tot i que a l'abril, Barajas també ha perdut un 0,2% de passatgers respecte de l'any passat, durant aquest primer quadrimestre ha pogut créixer un 6,7% gràcies als vols internacionals i intercontinentals.

El Prat ho té molt més mal parat. A l'abril ha perdut un 5,5% de passatgers i al maig un 4,7% respecte de l'any passat i al primer quadrimestre només ha crescut un 0,7%, la pitjor taxa dels principals aeroports europeus excepte Heathrow, que ja era l'aeroport que creixia menys o decreixia els últims anys per la seva saturació. Al 2007, el Prat va estar a punt de descavalcar Roma de la vuitena posició. Només li van faltar 61.600 passatgers, quan tres anys abans Roma el superava de 3,5 milions. Però la concentració dels vols d'Alitalia a l'aeroport de la capital en perjudici de Milà ha permès que Roma Fiumicino comenci l'any a un ritme de creixement superior al 7% mensual i de fins a l'11% a l'abril. En aquest quadrimestre, l'aeroport romà s'ha enlairat fins a la setena posició i ha superat Londres Gatwick, mentre que l'aeroport de Barcelona s'ha quedat estancat en la novena posició, amb un milió de passatgers més que Orly, el segon aeroport de París i el desè en el rànquing dels líders del continent. El mateix quadrimestre de l'any passat, Barcelona superava Roma en passatgers tot i que el romà va acabar l'any amb només 60.000 passatgers més. A Barcelona, el cop de la caiguda del pont aeri li fa més mal comptant que, tot i ser una de les ciutats preferides pel turisme internacional, només disposa d'una extensa xarxa de vols domèstics i europeus però pateix un dèficit sever de vols intercontinentals directes.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Charles de Gaulle, Munic i Madrid fan el salt en quatre anys

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.