La competència del tren d'alta velocitat (TAV) al pont aeri entre Barcelona i Madrid ha fet perdre milers de passatgers als aeroports de Barajas i Barcelona tenint en compte que aquesta ruta aèria era una de les més concorregudes del món. La davallada s'ha produït en un moment millor per a l'aeroport madrileny. Si bé els anys 2005 i 2006, l'aeroport de Barcelona va tenir el percentatge de creixement més alt dels deu primers aeroports europeus i va superar la barrera dels 30 milions de passatgers anuals, no ha pogut sortir de la novena posició i ho tindrà molt més difícil ara. L'exercici del 2007 l'ha tancat amb un creixement del 9,3%, ja només dues dècimes de punt per sobre de l'aeroport de Roma. En canvi, després de creixements sostinguts pròxims al 8% des del 2004, l'aeroport de Barajas aconseguia l'any passat un espectacular 14%, que li ha permès prendre la quarta posició dels grans d'Europa a l'aeroport internacional d'Amsterdam. La decisió d'Iberia de convertir Barajas en el seu únic aeroport de connexió de vols intercontinentals l'ha convertit en la porta principal entre Europa i l'Amèrica Llatina i l'ha preparat per esmorteir el cop que suposa la davallada del pont aeri amb Barcelona aquest 2008. Tot i que a l'abril, Barajas també ha perdut un 0,2% de passatgers respecte de l'any passat, durant aquest primer quadrimestre ha pogut créixer un 6,7% gràcies als vols internacionals i intercontinentals.
El Prat ho té molt més mal parat. A l'abril ha perdut un 5,5% de passatgers i al maig un 4,7% respecte de l'any passat i al primer quadrimestre només ha crescut un 0,7%, la pitjor taxa dels principals aeroports europeus excepte Heathrow, que ja era l'aeroport que creixia menys o decreixia els últims anys per la seva saturació. Al 2007, el Prat va estar a punt de descavalcar Roma de la vuitena posició. Només li van faltar 61.600 passatgers, quan tres anys abans Roma el superava de 3,5 milions. Però la concentració dels vols d'Alitalia a l'aeroport de la capital en perjudici de Milà ha permès que Roma Fiumicino comenci l'any a un ritme de creixement superior al 7% mensual i de fins a l'11% a l'abril. En aquest quadrimestre, l'aeroport romà s'ha enlairat fins a la setena posició i ha superat Londres Gatwick, mentre que l'aeroport de Barcelona s'ha quedat estancat en la novena posició, amb un milió de passatgers més que Orly, el segon aeroport de París i el desè en el rànquing dels líders del continent. El mateix quadrimestre de l'any passat, Barcelona superava Roma en passatgers tot i que el romà va acabar l'any amb només 60.000 passatgers més. A Barcelona, el cop de la caiguda del pont aeri li fa més mal comptant que, tot i ser una de les ciutats preferides pel turisme internacional, només disposa d'una extensa xarxa de vols domèstics i europeus però pateix un dèficit sever de vols intercontinentals directes.