| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimecres, 24 de desembre de 2025


divendres, 14 de març de 2008
>

Vallès. L'aposta pel tramvia a Sabadell

Promoció del Transport Públic proposa dues línies de tren tramvia com a solució a la mobilitat urbana

EMILI BELLA. Sabadell
Dues línies de tren tramvia en superfície que relliguin Sabadell amb Badia, Barberà i la UAB i enllacin les estacions dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i Renfe. L'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) va presentar públicament dimecres aquesta proposta per «netejar» les principals vies de comunicació de la zona de Sabadell en el marc d'un debat sobre infraestructures convocat per la Federació d'Associacions de Veïns. L'aposta pel tramvia, que es completaria amb un repensament de la xarxa d'autobús urbà, costaria el mateix, segons la PTP, que la construcció de les quatre estacions noves dels FGC.


«Cap ciutat del món canvia la mobilitat per quatre noves estacions.» Partint d'aquesta premissa, els responsables de la PTP han dissenyat un sistema de tramvies urbans i recorreguts d'autobús que aproximarien Sabadell al model de mobilitat de les principals ciutats europees. Més de la meitat de les ciutats d'entre 150.000 i 350.000 habitants han adoptat el tramvia o el metro per descongestionar els carrers.

«Amb el cost del perllongament dels FGC podríem fer 19 quilòmetres de tramvia i carril bus entre Sabadell, Badia i Barberà», va afirmar el president de la PTP, Ricard Riol. La proposta es concreta en una primera línia de tramvia que uniria la UAB amb Badia passant per l'únic túnel que s'hauria de construir –de 400 metres–. Enllaçaria amb l'estació de Renfe de Barberà –les andanes de la qual s'haurien de moure 200 metres–, arribaria a Sabadell per la carretera de Barcelona i enfilaria cap a Terrassa passant per Sabadell Estació (FGC).

La segona línia naixeria a Cifuentes, giraria per Sabadell Nord (Renfe i FGC) i resseguiria tota la Gran Via, que es convertiria en un «eix cívic». Aquesta línia relligaria les estacions de Renfe de Sabadell Centre i Sud amb l'aeroport i el nou parc industrial del Riu-sec i podria anar a parar, més endavant, a Badia. La PTP proposa completar aquesta operació amb la millora de la xarxa d'autobusos, que troben «hipotecada» a l'eix central. Segons les dades amb què treballen, els autobusos hi circulen a 5 km/h, una velocitat similar a la d'un vianant. «No són competitius», considera Riol. Per solucionar-ho, advoquen perquè la Rambla sigui d'ús exclusiu per al transport públic, els veïns i els serveis, i que l'Eix Macià disposi d'un carril bus. La plataforma per la qual circularia el tramvia també podria ser usada per l'autobús.

Tot plegat connectaria els principals equipaments de la ciutat (hospitals, centres universitaris, biblioteques, Fira Sabadell...) a una velocitat de 50 km/h, ja que els dos mitjans de transport gaudirien de prioritat semafòrica. A més, s'arribaria a cobrir el 70% del municipi, amb una parada cada 500 o 600 metres.



LES RONDES, L'OPORTUNITAT
La PTP adverteix que la construcció de les rondes de Sabadell és una oportunitat per treure el trànsit del centre que no es pot deixar perdre, com va passar a Barcelona. «El trànsit ha tornat a engolir els carrers de l'Eixample», va dir Riol. L'associació vol incloure en el debat polític i ciutadà el transport públic urbà, que considera oblidat, i canta les virtuts del tramvia perquè és més respectuós amb el medi ambient i té el 50% més de capacitat que el metro.

La PTP recorda que l'enquesta de mobilitat ciutadana de l'Autoritat del Transport Metropolità i la Generalitat detallen que el transport públic més ben valorat de Catalunya és el tramvia, «per sobre dels FGC».



 NOTÍCIES RELACIONADES

>L'associació Promoció del Transport Públic proposa dos tramvies per a Sabadell

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.