| |||||
|
dilluns, 3 de març de 2008 > El doble dels avions previstos inicialment superen el límit de soroll a Castelldefels
En un principi només el 15% dels vols havien d'aterrar per sobre del municipi, però ho fan en el 29% de les ocasionsROSA M. BRAVO. Castelldefels Tot i les actuacions de millora que Aena, el gestor dels aeroports estatals, ha fet per reduir l'impacte sonor dels avions sobre els nuclis habitats de Gavà i Castelldefels, els avions sorollosos són el doble dels que s'havien previst en un principi. A l'octubre del 2006 es va adoptar com a forma prioritària d'operar que els avions giressin cap al mar quan s'enlairen per la tercera pista i aterressin per la llarga sobrevolant la Zona Franca. Això s'havia de fer quan no bufés vent de llevant, és a dir, en el 85% de les operacions. En el 15% restant, i per impediments meteorològics, els avions havien d'usar la configuració est, la més molesta per als veïns, ja que els avions aterren sobrevolant Castelldefels i Gavà. En comptes del 15%, però, l'opció molesta s'usa en un 29% del temps.
L'Ajuntament de Castelldefels ha analitzat les dades que Aena proporciona periòdicament a la Comissió de Seguiment Ambiental de l'Ampliació de l'Aeroport constituïda amb motiu de la construcció de la tercera pista i on participen els ajuntaments dels municipis afectats per la instal·lació i ha arribat a la conclusió que, en el primer any de la nova forma d'operar, no s'han complert les previsions. En un principi, el Ministeri de Foment havia calculat que entre el 7,5% i el 10% de les ocasions s'hauria de fer servir la configuració est per motius meteorològics, i finalment es va elevar en el si de la comissió aquest percentatge al 15%, que es va aprovar amb l'oposició de l'Ajuntament de Castelldefels. Els mesuraments d'Aena, que han estat corroborats per les proves acústiques que ha fet el consistori, determinen tanmateix que aquest 15% és en realitat un 29%: és a dir que un de cada tres avions fa servir la configuració est, la més molesta. En aquest 29% s'ha de sumar un 2% aproximat d'avions que, per la seva envergadura, no poden utilitzar la tercera pista per enlairar-se, ja que és massa curta per als models més pesats, i han d'enlairar-se per la principal, més llarga, i sobrevolar, per tant, els nuclis habitats. L'ús excessiu de la configuració no preferent es tradueix en impacte sonor, ja que més de 400 vols superen els 65 decibels. Segons l'Ajuntament, amb aquest soroll es fa impossible mantenir una conversa al carrer. D'aquests 400, uns 120 vols superen els 75 decibels i una dotzena passen dels 80 decibels, valor que es considera un llindar de soroll perillós per a la salut. La situació s'agreuja perquè aquests sorolls a vegades s'allarguen uns quants dies seguits, segons asseguren des del consistori. L'alcalde, el socialista Antoni Padilla, va explicar a aquest diari que Aena és conscient de la situació perquè l'Ajuntament li ha fet arribar les dades. A més, el consistori ha editat un opuscle que ha enviat a diferents agents socials on exposa aquestes dades amb la voluntat de conscienciar de l'impacte que l'aeroport té sobre el municipi Castelldefels no és l'únic que pateix molèsties, i Gavà, el Prat, Begues, Sant Boi, Sitges i Viladecans demanen també participar en la gestió de l'aeroport amb l'objectiu de fer compatible el seu creixement amb el descans veïnal. «No estem en contra del creixement de l'aeroport, però volem demostrar que la molèstia és autèntica», va dir Padilla. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>La configuració definitiva, encara en discussió >Un de cada tres avions continua superant el límit de soroll promès a Castelldefels |
|