| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 28 d'abril de 2024


dissabte, 1 de març de 2008
>

L'Ajuntament insta Aena a reassignar la T-Sud si Iberia es queda Spanair

Els cinc grups municipals aproven una declaració en què demanen a Foment neutralitat envers l'operació de compravenda

IVAN VILA. Barcelona
L'Ajuntament de Barcelona va fer seva ahir la demanda feta per la Cambra de Comerç i l'Associació Catalana d'Agències de Viatges i va instar Aena a reassignar els espais de la nova terminal sud de l'aeroport si Iberia no compleix l'objectiu de convertir el Prat en un hub intercontinental. I ho va fer amb un pronunciament unànime dels cinc grups que conformen el ple municipal, que surten així al pas de la possible compra de la companyia Spanair per part d'Iberia, una operació que deixaria a mans d'aquesta un 70% dels serveis de la T-Sud i que ja ha estat beneïda per la ministra de Foment, Magdalena Álvarez. Arran, precisament, d'aquesta posició, la declaració aprovada pel ple recorda també l'executiu estatal que ha de mantenir-se neutral en el procés.


+ Les obres de la futura terminal sud es completaran l'estiu vinent. Foto: EL PUNT

L'eventual compra de Spanair per part d'Iberia podria alterar «l'equilibri» entre els operadors que es repartiran els serveis de la T-Sud, adjudicats l'octubre passat al grup One World (integrat per Iberia i Clickair), Spanair i Vueling; i això podria vulnerar el principi de competència perquè un 70% dels serveis de la nova terminal quedarien en mans d'un únic grup. Aquesta és la tesi que fonamenta la proposta consensuada per CiU i el PP i que va obtenir l'adhesió d'ERC i del bipartit conformat pel PSC i ICV-EUiA.

Inicialment es demanava una reassignació automàtica tan bon punt Iberia comprés Spanair, però el text va ser suavitzat per consens, tot i que la intenció és transparent. La proposta aprovada insta Aena a garantir que les companyies que gestionaran els nous espais «compleixin l'objectiu de convertir l'aeroport en un hub internacional i intercontinental», i que, en cas contrari, en revisin les assignacions. Els cinc grups del ple se sumen així a la petició de la cambra i les agències de viatges, que ja havia obtingut el suport del president de la Generalitat, José Montilla. Però, a més, l'Ajuntament demana al ministeri que es mantingui neutral respecte del futur de Spanair, perquè la setmana passada Magdalena Álvarez va qualificar l'oferta d'Iberia de «solvent» i va considerar que «pot tirar endavant».

«No prejutgem ningú però fugim de qualsevol ingenuïtat», puntualitzava ahir l'ecosocialista Elsa Blasco. El seu exsoci d'ERC, Jordi Portabella, opinava: «És significatiu que haguem de demanar al ministeri que sigui neutral.» La desconfiança és generalitzada: el convergent Xavier Trias va considerar que l'assignació de la T-Sud es va fer «responent als interessos d'Aena, no als de Catalunya», perquè «es va premiar» una companyia, Iberia, que «no aposta per l'aeroport de Barcelona». Més prudent va ser Alberto Fernández Díaz, perquè «interferir en el lliure mercat» seria incompatible amb el discurs del PP, va recordar, però va advertir que té «l'obligació de defensar els interessos de Barcelona», i que «no es pot alterar l'equilibri dels operadors i perjudicar els usuaris». El socialista Jordi William Carnes va ser el més diplomàtic: «Marcar un full de ruta no lligat a noms d'empreses que en un mercat lliure poden canviar de referències és un bon camí», va dir.

El text acordat té tres punts més: insisteix en la demanda de crear un consorci on les institucions catalanes tinguin una «posició determinant», recorda a Aena que ha de fer una campanya de promoció internacional de l'aeroport i insta l'Estat a derogar els convenis encara vigents amb altres països que estableixen com a condició que els vols directes han de tenir com a origen o destinació Barajas.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>ICV vota «sí» a Kosova però només a mitges

>Ajuts als locals per poder oferir música en directe

>La síndica vol respostes «àgils i raonades»

>L'ecotaxa, al calaix

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.