Ni una, ni dues ni tres setmanes. Foment treballa amb la idea que els trens no tornin a passar pel corredor de Sants a Bellvitge fins al desembre. A finals d'aquesta setmana, el Ministeri de Foment preveu que les constructores els certificaran la seguretat plena del corredor de la via 1, la més allunyada del túnel del TAV. L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) la revisarà integralment. Primer, hi farà proves d'inundació per garantir que està perfectament impermeabilitzada i revisarà vies, catenàries i senyalització. Finalment, hi farà circular trens sense passatgers durant 24 hores per posar-la a punt de reobertura. Podrien circular-hi combois en menys de quinze dies però la situació de la via 2, adjacent al túnel del TAV i afectada pels esvorancs, és incerta. Els resultats de les auscultacions i les proves amb radars geotècnics han fet evident que la capa superficial del terreny en 1,5 quilòmetres és inestable. Els substrats profunds són sòlids, però la represa de les excavacions i dels treballs al túnel podrien causar més esvorancs a la capa superficial.
Avui encara no se sap quant duraran els treballs per reforçar el terreny en aquest tram tenint en compte que s'abordaran des de la mateixa plataforma de vies fins a tocar els habitatges. Com que és possible que la via 2 no estigui llesta fins força dies després que la via 1, el Ministeri de Foment vol estudiar bé si val la pena reobrir només aquesta última. S'haurien de fer més canvis al pla alternatiu de transport amb autobusos i probablement s'haurien d'afectar línies de rodalies que avui funcionen amb normalitat. Si es conclou que s'afectarien encara més passatgers dels que avui ho estan, no es farà i s'esperarà a tenir les dues vies a punt. En vista d'aquesta incertesa, el ministeri ha decidit allargar fins al 30 de novembre l'operatiu amb autobusos. Però no es descarta ni reobrir les vies abans ni tampoc fer-ho més tard encara.
I és que a la zona de la via 2 no tan sols s'ha de reforçar amb injeccions de formigó el terreny, sinó que s'ha de garantir l'estanqueïtat del túnel del TAV, la manca de la qual ha causat els esvorancs. Les juntes entre pantalles del túnel per on s'han filtrat els llimbs s'han de segellar des de l'interior i l'exterior.
Davant les preguntes dels periodistes, el secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, repetia ahir que l'error ha estat el procediment constructiu emprat per l'empresa OHL. El problema no és el mètode de construcció en mina establert pel ministeri perquè els trams que han realitzat les altres constructores no han causat esvorancs continuats i el mètode era el mateix. El problema és la manera com OHL executava sobre el terreny el mètode proposat. Els responsables de Foment i Adif admetien ahir que l'error en el segellament de les pantalles del túnel ha desestabilitzat un terreny que fa un segle que suporta sense problemes el pas de trens de Renfe. Segons han demostrat els estudis geotècnics, la capa superior és deficient, tot i que s'ha comportat establement durant dècades. Però, amb les filtracions al túnel del TAV, els esvorancs l'han remogut. Ara es pretén deixar-lo més sòlid del que ha estat mai.