«Si aquí no hi ha sardina i peix blau, i en altres llocs sí, com ara Vilanova, per alguna cosa deu ser», constatava Ortiz, segons el qual la situació ja fa uns quatre anys que s'allarga. I és que el nou episodi de contaminació marítima ja és «el tercer que ha passat en poc temps al mateix lloc», al voltant del pantalà de Repsol, fet que ha vessat el vas de la seva paciència: «Demà al matí [avui per al lector] hi ha convocada una reunió de les confraries de tota la demarcació, i ens querellarem contra Repsol per demanar danys i perjudicis.» Ortiz ja ho ha acordat amb la confraria de Cambrils, i mirarà de convèncer avui la Federació Territorial de Confraries de Pescadors de Tarragona. El seu president, Josep Molina, es mostrava ahir disposat a donar suport als companys tarragonins, si bé primer «caldrà veure què ha passat exactament, per la informació dels mateixos pescadors, on s'ha produït i quina mida té exactament la taca». I és que, segons ell, «si aquesta és gran els productes que es fan servir per afonar-la van cap al fons i tenen una gran incidència sobre la pesca».
PÈRDUES A LES BARQUES
El primer cas d'afectació directa es va produir ja ahir mateix, quan una barca que s'havia endinsat unes sis milles mar endins fins a uns set o vuit quilòmetres de la boia va topar amb una taca de fuel que li va deixar inservible el palangre i altres estris utilitzats en aquest tipus de pesca. Segons el seu patró, Fermí Masdéu, a més dels danys materials l'incident el farà estar una setmana sense treballar, fet que li pot suposar pèrdues d'entre 12.000 i 20.000 euros.
Precisament, Esteve Ortiz feia una crida ahir a tots els pescadors que tinguin problemes semblants els pròxims dies que ho notifiquin a Salvament Marítim, per poder reclamar després si s'escau. Repsol, en canvi, posa en dubte que per la seva localització es tracti d'una taca del vessament de dimarts, tot i que «això és relativament fàcil d'aclarir amb una analítica del producte». En tot cas, la companyia es mostra oberta, i recorda que «amb els pescadors sempre hi ha hagut bona relació».