El responsable de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Francesc Narváez, ha decidit escoltar les queixes dels ciclistes, que a mitjan setembre van mostrar amb una manifestació el seu rebuig a la nova ordenança de circulació. D'entrada, ha decidit canviar el format de la comissió en què es discutien els temes de bicis. Durant el mandat passat aquesta comissió, que presidia el republicà Jordi Portabella –ara a l'oposició– va anar incorporant altres col·lectius, com ara els vianants i els patinadors. A partir d'ara la comissió de la bicicleta la integraran entitats que es dediquen al foment de l'ús d'aquest vehicle i l'Ajuntament. I serà en el si d'aquesta comissió que durant el pròxim any les entitats i l'Ajuntament es dedicaran a analitzar acuradament i punt per punt l'article 14 de l'ordenança de circulació, que es refereix a l'ús de la bicicleta. Aquest article ja es va estar discutint durant el mandat passat, i sota la presidència de Portabella a la comissió, però el que finalment es va aprovar no va acabar d'agradar les associacions de ciclistes.
Mentre es discuteixen els canvis, però, s'ha acordat una mena de moratòria que estarà en vigor durant aquest any. Les restriccions de la norma que més polèmica han suscitat no seran perseguides de manera estricta per les autoritats, com inicialment s'havia amenaçat que passaria. Només se sancionarà quan alguna conducta reflectida a la normativa provoqui una situació de risc per a la seguretat de les persones, segons ha avançat a aquest diari l'associació Amics de la Bici i ha confirmat l'Ajuntament.
Això passarà en el cas de la circulació de bicicletes per voreres. No se sancionaran uns pares que acompanyin un nen petit per una vorera de l'Eixample, que no té una amplada de cinc metres i per on, segons la norma, no es pot circular en bicicleta. Ni tan sols un adult sol que transiti en bicicleta per alguna vorera inferior a cinc metres si aquesta circulació es fa respectant els vianants. Només multaran els ciclistes que ho facin a gran velocitat i posant en perill les persones. A més, els punts de l'ordenança relacionats amb les aglomeracions de gent i la distància entre els ciclistes i els vianants no es tindran en compte sempre que els ciclistes circulin entre vianants respectant la seva preferència i la seva velocitat de pas.
Pel que fa a l'estacionament de bicicletes en el mobiliari urbà, un altre dels motius de controvèrsia a causa de la manca d'aparcament en relació amb la gran quantitat de bicicletes que circulen diàriament per la ciutat, tampoc retiraran ni sancionaran bicicletes que no molestin. En el cas que provoquin la queixa d'alguna persona, abans de retirar la bicicleta s'ha decidit establir un protocol d'actuació: caldrà que els agents en facin una fotografia i la persona a la qual se li ha retirat la bicicleta podrà exigir que li ensenyin aquesta fotografia per verificar que la retirada del vehicle es va fer en les condicions pactades ara amb l'Ajuntament.