| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 20 d'abril de 2024


dilluns, 15 d'octubre de 2007
>

El Baix Penedès, el gran oblidat

Els alcaldes es queixen que les infraestructures del centre del Camp marginen els problemes de la comarca a un segon terme

MIREIA LACÀRCEL. El Vendrell
Després d'algunes setmanes de presentació de l'avantprojecte del pla territorial parcial de Tarragona a les diferents comarques de la demarcació, els va arribar el torn als alcaldes del Baix Penedès, que, majoritàriament van sentir-se, una vegada més, en l'oblit. Molts d'ells van coincidir que la presentació va tenir una protagonista clara: les infraestructures que afecten la ciutat de Tarragona, Reus i Valls, deixant així els problemes interns de la seva comarca en un tímid segon terme. Aquesta frustració va provocar entre els alcaldes la necessitat de crear en un futur una taula de discussió per intentar buscar un consens i presentar-se amb una sola veu davant la Generalitat. A més, no descartaven la possibilitat de convidar a les reunions el teixit social de la comarca.


Oblidats en terra de ningú. Aquest és un sentiment força generalitzat entre els ciutadans i polítics del Baix Penedès. Aquesta comarca ha passat en 15 anys de ser una de les àrees de Catalunya on es vivia millor, a convertir-se en una de les més massificades i amb menys serveis. L'arribada de l'avantprojecte del pla territorial del Camp de Tarragona no ha portat la llum que molts esperaven. Tot i així, el president del Consell Comarcal i alcalde de Calafell, Jordi Sànchez, es va agafar el pla des d'un vessant optimista, tot volent aprofitar que ara els deixen «participar».



DETRACTORS DEL PLA
«La presentació de l'avantprojecte va consistir en un 90% a parlar de les infraestructures de Tarragona, Reus i Valls, i en un 10% del Baix Penedès. Amb això, ja està tot dit.» Contundent i poc favorable al projecte es va mostrar l'alcalde convergent de l'Arboç, Joan Plana, que, a més, va criticar que els mapes que els van ensenyar no eren prou clars i no es veia bé per on passaria, per exemple, la possible A-7. Plana també va trobar a faltar que no es parlés de la possibilitat d'augmentar el nombre de combois que van de la comarca a la capital tarragonina. «La gent d'aquesta comarca no va a Tarragona perquè les combinacions que hi ha són dolentes.»

Per la seva banda, l'alcalde de la Bisbal del Penedès, Josep Maria Puigibet, va ser molt precís a l'hora de definir la situació de la comarca. «El Baix Penedès ha arribat al seu límit de solidaritat amb la resta de Catalunya. Ens hem sacrificat sense rebre altra cosa que rebuts, creixement incontrolat, més delinqüència i menys serveis.» Puigibet, com el seu homòleg a l'Arboç, va considerar que els responsables d'explicar-los el pla van passar pels temes de la comarca com un «sospir», i sense especificar «res». El batlle de Calafell també es va mostrar contrari al pas de l'A-7 pel seu municipi. «En cas que hagi de ser una realitat, l'hauran de fer molt bé. Si cal, fent túnels per evitar trinxar la Cubertera.»

Sànchez, a petició d'alguns alcaldes, té previst crear una taula de batlles, juntament amb la societat civil per consensuar el pla.



POLÈMIC LOGIS PENEDÈS
El futur Logis Penedès, que sembla que és un dels eixos centrals a partir del qual es formulen les noves infraestructures, és un dels ítems del pla amb més polèmica. Així, un dels militants de la plataforma No Fem el CIM, Pau Batlle, es va mostrar decebut amb «la imposició» del centre logístic i la «mala visió amb què s'ha fet aquest pla». Segons l'opinió d'aquest ciutadà es notava que els tècnics que havien dissenyat el projecte no havien trepitjat la comarca. «No necessitem més infraestructures, nosaltres morirem d'excés d'infraestructures.» L'alcalde de l'Arboç, per la seva banda, es mostrava preocupat pel possible augment de població que suposaria la instal·lació del Logis. «El nostre POUM té previst un creixement demogràfic d'entre 5.000 i 10.000 habitants en els pròxims 15 o 20 anys, però amb aquest centre això es pot disparar i deixar-nos amb uns serveis sota mínims.»

En contraposició a la contrarietat del pla i del Logis hi ha l'alcaldessa de Cunit, Judith Alberich, que va qualificar la presentació de «ràpida» però amb bones solucions d'infraestructures. «Necessitem millorar les comunicacions amb la demarcació, i la xarxa ferroviària que plantegen ho fa.» Segons l'alcaldessa, la comarca necessita una injecció econòmica, ja que el sector immobiliari està caient, i «opcions com la del CIM asseguren un nucli d'activitat econòmica». En aquest sentit, Jordi Sànchez va definir-se de manera similar, però va afegir que l'èxit del Logis seria aconseguir el consens per a la seva realització, «però no a preu 0», sinó incloent-hi un concepte de formació i recerca logística. El batlle del Vendrell, Benet Jané, no va voler definir-se i va al·legar que era un «esborrany».





- Constata que hi ha més desplaçaments intercomarcals cap a la regió metropolitana de Barcelona, que no pas cap al Camp de Tarragona.
- També admet que la comarca té poques connexions d'autobús amb la resta del Camp.
- El nord de la comarca esdevé, segons la Generalitat, la situació ideal per al Logis Penedès que donarà serveis logístics a tot Catalunya. La superfície prevista és de 128 ha i generarà 3.300 llocs de treball. La tipologia d'empreses garanteix un flux de moviments de camions inferior als d'una central logística tipus CIM, on les empreses de paqueteria són majoritàries.
- La pista d'IDIADA, tot i no ser un espai logístic, té una capacitat potencial de generar un petit clúster d'empreses auxiliars de l'automòbil.
- Construcció d'un tercer carril a l'AP-7, amb un nou accés per a Banyeres, l'Arboç i Llorenç del Penedès. Aquesta autopista s'ha de convertir en una via de llarg recorregut.
- Desdoblament de l'autovia A-7 (antiga N-340) al llarg de tota la regió, amb el seu pas per Calafell i evitant el Vendrell. L'autovia s'ha d'usar com a via de vertebració interna.
- Per alimentar l'únic accés a l'autopista AP-2 des de la comarca del Baix Penedès, es preveu una reestructuració de la TP-2402 amb un petit nou tram a l'est de la Bisbal.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Infraestructures a remolc del Logis

>Dades del Logis

>El Baix Penedès se sent marginat en el debat de les infraestructures

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.