| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 28 de març de 2024


dissabte, 6 d'octubre de 2007
>

Mercedes abandona Barcelona i porta part de la producció a Esparreguera

Els treballadors denuncien que el trasllat és una operació encoberta d'especulació urbanística

MIQUEL A. LUQUE. Barcelona
El grup automobilístic Daimler, propietari de Mercedes-Benz, tancarà la planta situada al barri del Bon Pastor de Barcelona, que té una plantilla de 420 persones. El consorci alemany va anunciar ahir als treballadors que traslladarà a finals d'aquest any part de la producció a l'aliança d'empreses Daimler-Estampaciones Sabadell d'Esparreguera, en la qual es recol·locaran 258 empleats. Les altres dues línies productives que ocupen 162 treballadors s'externalitzaran a proveïdors. El comitè d'empresa ha denunciat que és una operació encoberta d'especulació urbanística amb els terrenys de la factoria i anuncia una convocatòria de vaga.


+ La planta de Mercedes-Benz està situada al carrer Sant Adrià. Foto: GABRIEL MASSANA

La reducció de costos. Aquest és el motiu que, segons fonts de Mercedes-Benz, ha provocat el trasllat de la factoria de Barcelona de la producció del terra de la furgoneta Vito i del monovolum Viano, que es fabriquen a la planta de Vitòria des del 2003. A finals d'aquest any, el consorci alemany portarà la maquinària i els 258 treballadors d'aquesta línia a una nova empresa d'Esparreguera, creada a partir de l'aliança entre Daimler i Estampaciones Sabadell, que és el proveïdor de la xapa dels vehicles. La companyia automobilística, que té el 51% de les accions de la nova factoria, preveu que el trasllat definitiu quedi fixat per l'estiu del pròxim any. Segons Mercedez-Benz, amb aquesta aliança d'empreses, Daimler ha començat ja «el seu pla preparatori per aspirar a nous projectes industrials».

El cessament de l'activitat també afectarà les altres dues línies de producció: l'embalatge de recanvis i la producció de recanvis d'antics models de la Vito i el Viano. Mercedes-Benz té la intenció de mantenir els 162 llocs de feina d'aquestes línies amb recol·locacions en les empreses proveïdores. Si no és així, la companyia està oberta a negociar les prejubilacions. Amb un dels proveïdors –Lahnwerk Rubí d'Abrera– les negociacions estan « avançades» per traslladar-hi la producció de recanvis.



ESPECULACIÓ URBANÍSTICA
El president del comitè d'empresa de la planta de Mercedes-Benz a Barcelona, Emilio Torres, va assegurar que l'anunci els va agafar de «sorpresa». Feia només uns dos mesos que havien tancat l'acord del conveni col·lectiu en què l'empresa no va avançar el cessament de l'activitat. «Hi ha indignació a la plantilla, perquè ens sentim enganyats», va subratllar Torres. En aquest sentit, el representant sindical va recordar que el trasllat a una aliança amb Estampaciones Sabadell no és una bona solució, tenint en compte que és «una empresa que està en suspensió de pagaments».

Els treballadors estan convençuts que en el fons d'aquest trasllat s'amaga la intenció encoberta d'especular amb els terrenys de la planta. La factoria, de més de 80.000 metres quadrats, està situada al barri del Bon Pastor, a prop del centre comercial de la Maquinista i de l'estació del tren d'alta velocitat (TAV) de la Sagrera. «És una zona revalorada», va constatar Torres, que va indicar que la societat alemanya podrà destinar els guanys de la venda dels terrenys a d'altres projectes industrials. Això sí, el que tenen clar els treballadors és que una vegada es tanqui la planta de Barcelona, Mercedes-Benz es desvincularà completament dels seus empleats. Per aquest motiu, el secretari general del metall al Barcelonès de la UGT, Francisco Maldonado, va exigir que hi hagi «garanties» en la recol·locació de la plantilla.

El comitè informarà dilluns de la convocatòria d'una vaga que faci aturar la producció de la factoria de Vitòria. Aquesta protesta es perllongarà durant tot el mes d'octubre.

El secretari general d'Indústria, Antoni Soy, va explicar ahir a l'agència Efe que el cessament de la producció de Mercedes-Benz «no es tracta d'un tancament, ni gairebé es pot considerar un trasllat de producció», ja que es mourà a menys de 50 quilòmetres de distància. Soy, però, va reconèixer que no és una notícia que els faci «feliços», però que esperen que Mercedes «mantingui la seva producció a Catalunya».



 NOTÍCIES RELACIONADES

>La direcció i el comitè de Tecnoconfort arriben a un acord

>Mercedes tanca la fàbrica del Bon Pastor per traslladar la producció a Esparreguera

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.