| |||||
|
|||||
|
dimecres, 19 de setembre de 2007 > Punt i a part. Amb la reforma del Codi Penal a la vista
Conductors que van perdre punts fa un any fan aquest setembre els cursos de recuperacióADRIÀ GALA. Barcelona El carnet per punts és l'eina, i l'enduriment del Codi Penal, la manera que el sistema funcioni i que els conductors que suposen un perill per a la resta de vehicles puguin ser apartats de la circulació amb penes de presó. Tancat aquest cercle de conductors la reforma penal podria entrar en vigor a principi del proper any, l'altre gran defecte del carnet per punts és la lentitud del procés sancionador, que fa que conductors sancionats durant el 2006 comencin ara al setembre els cursos de recuperació i que tots aquells que han perdut tots els punts del carnet encara no hagin tingut la possibilitat de recuperar el permís. Això ha fet que un any després de l'entrada en vigor del carnet per punts hi hagi més de 1.600 persones sense carnet a Catalunya.
Amb una reforma del Codi Penal que sancioni amb penes de presó els conductors temeraris i més rapidesa del procés sancionador se solucionaran bona part dels problemes que actualment té el carnet per punts. Aquesta és la visió de Francesc Xavier Figueres, professor des del 2006 de formació viària del RACC, institució encarregada d'impartir a Catalunya els cursos de recuperació de punts, que s'han reprès aquest setembre després d'estar parats durant bona part del mes d'agost. Aquest any, segons explica Figueres, el carnet per punts ha tingut els problemes típics d'una cosa que acaba de néixer. «Tots els inicis són complicats i fan falta retocs, és cert, però no crec que es pugui parlar de fracàs», sobretot tenint en compte les estadístiques, que afirmen que en l'últim any «s'ha reduït substancialment la xifra d'accidents». Tot i això, per Figueres el carnet per punts és tan sols «una eina per millorar la seguretat a la carretera». Pel professor del RACC, que és encarregat des del 2006 d'impartir els cursos de recuperació de punts a Barcelona, els veritables problemes que el sistema no acabi de funcionar són la flexibilitat de l'actual Codi Penal i el temps que passa des que un conductor comet la infracció fins que se li notifica la pèrdua de punts. La primera problemàtica es resoldrà amb la nova redacció del Codi Penal, que entrarà en vigor «d'aquí a quatre mesos o després de les eleccions», afirma Figueres, i que inclourà la possibilitat de sancionar amb penes de presó tots els conductors que circulin de manera temerària, com ara els que superin en 80 km/h la velocitat màxima permesa en vies interurbanes, o aquells que condueixin sense permís de circulació. «La idea és treure de les carreteres aquell grup de conductors temeraris i clarament detectat que representen un perill per a la resta de conductors». Acompanyant aquest enduriment del Codi Penal s'espera que també millori la rapidesa del procés sancionador, que fins ara ha estat molt lent i ha provocat situacions com les d'aquest setembre, quan han començat els cursos persones que van ser sancionats fa un any. De fet, segons s'explica des del Servei Català de Trànsit, des del març fins ara només s'han fet un centenar de cursos de recuperació de punts a tot Catalunya, en què han participat 500 alumnes, una mitjana de cinc per curs. El que de moment encara no s'ha fet és el curs per recuperar el permís. Actualment més de 1.600 persones esperen poder recuperar el seu carnet. |
| NOTÍCIES RELACIONADES |
![]()
|