| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 11 de juny de 2026


dilluns, 23 d'abril de 2007
>

Salut amplia a set el nombre d'hospitals preparats per atendre parts naturals

Prepara unes recomanacions per evitar l'excés de procediments mèdics a l'hora de donar a llum

LAIA BRUFAU. Barcelona
Salut presentarà aviat un protocol nou d'atenció al part natural. Es tracta d'una sèrie de recomanacions perquè les dones que ho desitgin tinguin el part amb la menor intervenció possible per parts dels professionals. Perquè sigui possible el departament ha arribat a un acord amb quatre hospitals –Parc Taulí de Sabadell, l'hospital de Sant Pau, el de Mataró i el de Vic– perquè adeqüin sales específiques en les seves instal·lacions. Actualment només hi ha tres centres en condicions de donar una atenció d'aquestes característiques: la Maternitat de Barcelona, el Santa Caterina de Salt i l'hospital de Puigcerdà.


+ Imatge de la sala que ja utilitzen a la Maternitat de Barcelona, on la dona viu tot el procés del part. / Foto: QUIM PUIG

Per donar resposta a una creixent demanda per parir sense intervenció mèdica el Departament de Salut ha elaborat un protocol nou d'atenció al part natural. Els professionals coincideixen a dir que la mortalitat de la mare o el seu fill a l'hora de donar a llum ha baixat fins a uns mínims impensables, tenint en compte que fa quaranta anys un de cada deu nens que naixia es moria. Però mentre ha disminuït la corba de mortalitat els procediments que en un determinat moment van resultar innovadors i decisius s'han generalitzat, «desnaturalitzant» el moment del part. La directora ajunta de Planificació i Avaluació del Departament de Salut, Dolors Costa, afirma que els resultats que té Catalunya en atenció al part són molt bons però «pensem que podem millorar el procés reduint l'ús de certes pràctiques que no són necessàries». Així la guia formula que s'han de limitar mètodes com ara l'ènema, una espècie de lavativa, el rasurat de la zona púbica i l'episiotomia (un petit tall a la vulva per a facilitar l'expulsió del fetus i evitar esquinços) per interferir tan poc com sigui possible. De la mateixa manera, també certificarà la reducció del nombre de tactes que fan els professionals mentre la dona està dilatant i que no és necessari fer un control fetal continuat, a través del monitoratge, sinó que fent-ho en moments puntuals ja és suficient.

Una altra de les innovacions és que quatre centres hospitalaris adaptaran part de les seves instal·lacions per condicionar unes sales més confortables per atendre parts de forma natural. Ara les dones quan van de part passen el procés de dilatació en una habitació i quan estan a punt de parir són traslladades a la sala de parts. La idea és que tot succeeixi en una mateixa habitació més àmplia i amb suficient espai perquè la dona i els acompanyants puguin viure-ho de manera més íntima. En aquest tipus d'espais hi haurà diferents instruments per tal que l'embarassada triï de quina manera li és més còmode donar a llum i d'altres elements per facilitar la dilatació com ara pilotes gegants i una banyera. La voluntat del departament, explica Costa, és que durant aquest any quatre hospitals habilitin zones específiques amb aquestes característiques. Els escollits són l'hospital Sant Pau de Barcelona, l'hospital general de Vic, el Parc Taulí de Sabadell i l'hospital de Mataró. Aquests centres s'afegiran a l'oferta actual que es restringeix a la Maternitat de Barcelona, que depèn de l'hospital Clínic, l'hospital de Santa Caterina de Salt i l'hospital de Puigcerdà. A mig termini també s'espera que hi hagi un centre que doni aquest servei a totes les províncies.

Joaquim Calaf, cap del servei de ginecologia de l'hospital Sant Pau, afirma que des de l'Escola de Mares del centre es fomenta la complicitat entre les pacients i els professionals amb la voluntat «d'adaptar-nos als desitjos de la mare».

Dels 80.000 parts que es van fer a Catalunya l'any passat només 600 van ser de manera natural, però tot i així cada cop hi ha més interès per aquesta opció. Núria Torras, membre de l'Associació Catalana de Llevadores, exposa que el més important d'aquest canvi de mentalitat és que «la dona tingui el poder de decidir de quina manera vol donar a llum». Torras, que va participar en la redacció del protocol, afirma que en un futur l'atenció del part domiciliari també hauria d'entrar en el sistema públic. Tot i així, destaca que és necessari una millor formació dels professionals perquè informin de totes les possibilitats existents a les embarassades i també augmentar el nombre de llevadores perquè el protocol es pugui dur a terme. Salut té previst introduir canvis en els centres que entrin dins l'atenció al part natural però no ha especificat encara quin pressupost s'hi destinarà.

La ginecòloga del Programa d'Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva de Raval Sud, Carme Ollé, es mostra totalment d'acord amb el protocol nou del departament, però insisteix que «la última decisió la té la criatura que ha de néixer» matisant les hipotètiques complicacions que poden sorgir durant el part. Per la seva banda, el cap d'anestesiologia de l'hospital del Mar, Fernando Escolano, afirma que ha de prevaldre el principi d'autonomia de la pacient a través de consultes informatives com ara la que es fa a totes les embarassades ateses al Mar sobre les possibilitats d'anestèsia durant el part.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>La filosofia de la Maternitat

>Salut prepara un protocol d'atenció al part natural

>Set hospitals catalans aviat podran atendre parts naturals

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.