| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 11 de juny de 2026


dijous, 18 de gener de 2007
>

Amplien la veda i limiten les captures de garoines per garantir-ne la supervivència

Un estudi de la Generalitat en detecta una reducció d'un 30% des de l'any 1992

ALBERT VILAR. Palamós
La direcció general de Pesca de la Generalitat ha decidit tirar endavant sis mesures per mirar de frenar la reducció del nombre de garoines a la costa catalana, que ha estat d'entre un 25% i un 30% des de 1992. Les mesures es concreten a ampliar la veda de sis a vuit mesos, no donar més llicències de mariscadors, reduir les captures per dia dels mariscadors, incrementar el diàmetre de les garoines capturades i crear una comissió amb tots els sectors implicats per controlar-ne l'evolució.


+ Una garoina, en època de captura. Foto: JORDI SOLER

«Comparant l'estudi del 1992 amb l'actual s'ha vist una reducció d'estocs, que no és menyspreable», va afirmar ahir el director general de Pesca, Martí Sans, després de reunir-se a Palamós amb tots els sectors implicats, als quals va presentar les conclusions de l'estudi del cens de la població de garoines. I encara que no té dades concretes, Sans creu que la reducció ha estat d'entre un 25% i un 30%. L'any 1992 es va dir que hi havia uns 300 milions d'eriçons de mar en els deu primers metres.

Arran d'aquesta situació, Sans és conscient que cal la implicació de tots els sectors per canviar l'actual tendència negativa. Per això, Pesca preveu aplicar ja sis mesures per mirar de girar la dinàmica a la baixa. La primera mesura és ampliar la veda de sis a vuit mesos, augmentant la de l'any passat, quan es va passar de dos a sis mesos. Això vol dir que només es podran agafar garotes entre l'1 de desembre i el 31 de març. La segona mesura és que no es donaran més llicències de mariscadors fins que no hi hagi dades que indiquin que s'està recuperant l'espècie; ara hi ha 28 llicències donades, majoritàriament actuen a la Costa Brava. La tercera mesura és reduir les captures dels mariscadors professionals dels actuals 150 quilos per dia a uns 100 o 120. La quarta mesura és incrementar el diàmetre de les captures entre cinc i sis centímetres, segons el fons. I la cinquena és crear una comissió amb tots els sectors implicats per fer un seguiment obligat cada sis mesos. «La comissió faria d'observatori de la situació de les garoines», va dir Sans, i va recordar que resta obert a estudiar amb les confraries que alguns mariscadors puguin anar a altres zones.

En resum, les mesures, segons el director general, han de servir per «garantir l'equilibri, recuperar el nombre de garoines i mantenir, tot i que a la baixa, l'activitat econòmica». En cas contrari, Sans va amenaçar de prohibir-la. Sans va negar també que la campanya gastronòmica de la garoinada de Palafrugell sigui la causa de la davallada, si bé va reconèixer que «mediàticament, sí».



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Amplien la veda i limiten les captures de les garoines

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.