La idea inicial de l'antic Ministeri d'Obres Públiques (MOPU) estatal era connectar Madrid amb la frontera francesa en el TAV a través de Barcelona i en paral·lel a l'autopista AP-2. Es garantia la connexió entre Lleida, Barcelona i Girona però Tarragona quedava despenjada a uns quaranta quilòmetres al sud d'aquest eix. De fet, fer baixar a Tarragona una de les línies ferroviàries més ràpides del món suposava fer un tomb que endarreria el viatge entre Madrid i Barcelona i que tenia un sobrecost econòmic i una complexitat tècnica afegida, tenint en compte que calia superar la Serralada Prelitoral entre les Muntanyes de Prades i la serra de Miramar. Però el govern català va veure clara l'oportunitat d'enllaçar les quatre capitals del país amb el tren d'alta velocitat i el president Pujol va fer valdre la dependència del govern espanyol al suport de CiU per forçar el canvi de traçat. Aquest no es va dibuixar fins a la ciutat de Tarragona i l'estació s'emplaçaria a uns deu quilòmetres al nord d'aquesta, però s'obria la porta de futur a la connexió de les quatre capitals catalanes per mitjà de trens regionals d'alta velocitat.
Demà, els TAV ja uniran Lleida i Tarragona en mitja hora i, si es compleixen els objectius d'execució d'obres de l'actual ministra de Foment, l'any que ve s'hi afegirà Barcelona. El darrer repte és arribar el 2009 a la frontera francesa de manera que la línia ja estaria en servei de Lleida a Figueres. Davant d'aquesta perspectiva, el govern català ja treballa en la futura posada en marxa dels regionals catalans d'alta velocitat que unirien Lleida i Figueres en una hora i quaranta minuts passant per Tarragona, Barcelona i Girona. Els trens podrien tenir parades també a altres poblacions, com Vilafranca del Penedès o Montmeló. El repte és posar en funcionament un servei regional d'alta velocitat cada mitja hora a tota la línia catalana. Per abaratir el preu dels bitllets es pensa en una velocitat mitjana dels combois de 250 Km/h, tot i que la línia està preparada per a velocitats superiors, de fins a 350 Km/h. De fet, també els TAV entre Lleida i Tarragona començaran dimarts a circular a aquesta velocitat per augmentar-la fins als 280 quan la línia arribi a Barcelona l'any entrant. El secretari per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial, Manel Nadal, considera el servei regional d'alta velocitat un projecte vital per convertir la línia del TAV en un servei útil per a la majoria de ciutadans del país. Avui Renfe és l'únic operador ferroviari que transporta viatgers a l'Estat espanyol i ho serà, com a mínim, fins al 2010, que està previst que es liberalitzi el servei, com a molt aviat. La Generalitat negociarà amb el Ministeri de Foment i Renfe la posada en marxa d'aquest servei futur els pròxims anys, un servei que l'operadora ja realitza entre Madrid i Toledo i entre Sevilla i Còrdova amb els anomenats trens llançadora. Molts d'aquests trens que entraran en servei en el futur ja estan comprats i emmagatzemats en esplanades del centre de la península que, en el ministeri, es coneixen com a cepas de AVE. Encara que la Generalitat no tingui opció inicialment en l'operació d'aquest servei de trens, la negociació sobre els traspàs de rodalies al govern català podria incloure ja el debat sobre competències en el servei per posar condicions sobre freqüències o horaris. Per Nadal, ara per ara no importa si la Generalitat podrà operar inicialment el servei regional d'alta velocitat a través de, per exemple, Ferrocarrils de la Generalitat, perquè la prioritat és posar en marxa aquesta modalitat. El responsable del govern català tampoc descarta que, a partir del 2010, altres operadors de tren estiguin interessats a prestar-lo. Però, de moment, caldrà complir el calendari d'obres de la ministra de Foment, certament ambiciós. El primer repte l'ha assolit in extremis inaugurant la línia entre Lleida i Tarragona a dues setmanes d'acabar l'any. El segon és Barcelona i el responsable de les obres del TAV a Catalunya, Jordi Prat, no ha amagat mai que és un objectiu difícil perquè el cobriment del tren a l'entrada de la ciutat és complex i ja ha afectat negativament el funcionament de les rodalies de l'àrea metropolitana. Però l'objectiu es manté.