Les ambulàncies que han estat retirades aquesta setmana són els vehicles amb cabina de color groc que el SEM, empresa pública adscrita al Servei Català de la Salut, va adquirir aquest estiu per atendre les emergències més greus. Un membre del comitè d'empresa recordava ahir que els treballadors de seguida van notar que «era inestable» algun conductor va tenir fins i tot algun ensurt i ho van denunciar a la direcció del SEM. Llavors es va encarregar un informe a les empreses fabricants del vehicle que, segons la directora de comunicació del SEM, Núria Torres, va concloure «que tot estava en ordre».
Els treballadors, però, van continuar insistint en la inestabilitat d'aquestes ambulàncies i es va encarregar un altre informe, aquest cop a la Universitat Ramon Llull. Aquest nou examen va revelar, d'una banda, que suportaven un pes excessiu i, d'una altra, que el pes estava mal repartit i estava inclinat cap a la part esquerra del vehicle. Aquestes conclusions han mogut el Servei d'Emergències Mèdiques a substituir de manera preventiva tots els vehicles afectats. Salut va informar en un comunicat de premsa que ahir ja havien substituït 20 vehicles a Barcelona ciutat i que en el termini de 48 hores tenien previst reemplaçar-ne la resta. Els vehicles afectats són 56 de les 60 ambulàncies medicalitzades que hi ha en servei a Catalunya.
El SEM va assegurar ahir que la retirada de les ambulàncies no ha afectat el servei perquè les han substituït per altres, d'un altre model, aprofitant que en tenen una reserva per a casos excepcionals. Les han adaptat i hi han introduït els aparells necessaris perquè puguin fer les funcions d'un vehicle medicalitzat. La Coordinadora d'Usuaris de la Sanitat va criticar que s'hagin tingut «únicament criteris mèdics però no de seguretat» a l'hora de triar les ambulàncies i que s'hagin «malbarat uns diners que són escassos». Les 56 ambulàncies que han hagut de ser retirades de la circulació van ser adquirides mitjançant la fórmula de rènting, per al servei de Barcelona ciutat, i de subcontractació, en el cas de la resta de Catalunya. Ara el Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) ha encarregat un informe dirigit a saber si es poden corregir les deficiències per decidir què faran i si exigiran responsabilitats a les empreses fabricants.