| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 24 de març de 2017


dissabte, 25 de novembre de 2006
>

La meitat dels alumnes de les aules d'acollida de primària parlen castellà

Un estudi de la UdG i Educació confirma que les dificultats dels nouvinguts estan en la comprensió lectora del català

EDUARD BATLLE. Girona
La meitat dels alumnes de les aules d'acollida de primària de la demarcació gironina són castellanoparlants, segons un estudi del curs 2005/2006 que van presentar ahir la Universitat de Girona (UdG) i el Departament d'Educació. Del total de 10.043 alumnes, gairebé la meitat (4.246, un 42,3%) parlen en castellà a casa seva. Les altres llengües familiars amb més presència són l'àrab (1.882, 18,7%), el xinès (669, 7%) i el romanès (621, 6,2%). Pel que fa al coneixement del català, els alumnes tenen facilitats per parlar-lo i entendre'l quan dialoguen amb el professor, però tenen més dificultats per expressar-se a través de l'escriptura i, sobretot, per comprendre la lectura. El balanç dels sis autors de l'informe és que les dades són esperançadores i «la feina és satisfactòria».


L'estudi s'ha fet en totes les aules d'acollida de les comarques gironines i fa referència a 10.043 alumnes de primària –a secundària en són uns 7.000–. Les dades que els responsables n'extreuen és que les conclusions són força similars a les del curs passat. La principal dada és que la meitat dels alumnes de les aules d'acollida són castellanoparlants. L'informe encara s'ha d'acabar d'analitzar, perquè tot just fa tres setmanes que s'han extret les mostres.

De l'estudi es desprèn que un 80% dels alumnes de les aules d'acollida tenen entre 8 i 12 anys, i que un 57% dels escolars van arribar el curs 2005/2006 i que un 24% ho van fer el curs 2004/2005.



LLENGUA.
La llengua dominant de gairebé la meitat dels alumnes és el castellà i, després, les altres llengües són l'àrab, el xinès i el romanès.

ESCOLARITZACIÓ.
Del total dels alumnes, un 91% han tingut una escolarització prèvia abans d'arribar a l'aula i només un 6,6% no n'havien tingut. «Tots els alumnes ens arriben amb un munt de coses a la maleta, i això vol dir tot el seu món lingüístic familiar», va descriure Josep Maria Serra durant la presentació.

NOMBRE D'HORES.
Pel que fa a les hores setmanals, el nombre d'alumnes que passen menys de deu hores a les aules d'acollida seria d'un 91%.

CATALÀ.
Respecte al domini del català, contrasta el coneixement de l'expressió oral amb els baixos indicadors de comprensió lectora, «unes xifres força similars a les del curs anterior».

Pel que fa als castellanoparlants, els nouvinguts de l'Amèrica del Sud, destaca que els qui obtenen els millors resultats són els provinents de l'Argentina i Xile. Quant a la resta de llengües, els que tenen el romanès, el portuguès i el rus com a llengua familiar són els qui obtenen millors registres amb el català.



ELS SIS AUTORS.
La recerca és obra de Josep Maria Serra, Santiago Perera, Carina Siqués i Ignasi Vila, del departament de psicologia de la UdG, i Imma Canal i Pere Mayans, del servei d'ensenyament del català, d'Educació.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>«Les aules d'acollida són un bon model»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.