| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 15 de desembre de 2025


dilluns, 16 d'octubre de 2006
>

Els nombre d'escoles inclusives a Catalunya es dobla en només un curs

Un total de 111 centres han creat unitats de suport per a alumnes discapacitats els últims tres anys

HELENA CAPERA. Barcelona
Les escoles inclusives guanyen terreny a Catalunya. En només un any, el nombre de centres amb unitats de suport per a alumnes discapacitats s'ha multiplicat per dos i des que el Departament d'Educació va posar en marxa aquest projecte, ara fa tres anys, 111 escoles ordinàries han integrat instruments d'ajuda a les seves aules. Les unitats de suport permeten que els nens amb greus problemes d'aprenentatge puguin compartir pupitre amb la resta de companys de classe gràcies al treball que desenvolupen els mestres d'educació especial. Avui, més d'un 60% dels 15.000 alumnes que tenen algun tipus d'incapacitació estan matriculats als centres ordinaris, una tendència que es manté a l'alça des que aquestes eines d'integració van començar a estendre's pel territori.


+ A la classe d'anglès del CEIP Vila Olímpica l'educador de l'USEE dóna un cop de mà a un dels seus alumnes. Foto: QUIM PUIG

En tres anys, 51 centres de primària, 46 de secundària, 12 de concertats i 2 de municipals han creat una unitat de suport a l'educació especial (USEE). Això vol dir que en aquest període de temps 111 escoles de Catalunya han incorporat una eina a favor de la inclusió dels alumnes afectats per una discapacitat física o psíquica.

El funcionament de les USEE va de la mà dels professors d'educació especial, que són els que s'encarreguen «d'ajudar l'alumne a fer una feina o li adapten un exercici als seus coneixements i possibilitats», explica Margarida Saiz, secretària general de la Plataforma Ciutadana per a una Escola Inclusiva. Aquest mestre, que comparteix classe amb el professor de cada assignatura i que en cap cas és el tutor dels nens, a més d'ajudar els alumnes amb unes necessitats específiques dóna un cop de mà a qualsevol estudiant que necessiti reforçar algun concepte. La segona pota de les unitats són els educadors. Ells «desenvolupen programes per atendre les dificultats específiques de cada infant», descriu Pepita Corominas, subdirectora general d'ordenació curricular i programes educatius del Departament d'Educació, i exerceixen de fisioterapeutes, logopedes o psiquiatres.

L'aparició d'aquests instruments de suport a les escoles ordinàries es va consensuar per «frenar el descens d'alumnes discapacitats als centres» i desinflar així les llistes de les escoles d'educació especial, tal com recorda Corominas. Avui, dels prop de 15.000 estudiants amb alguna discapacitat (un 1,4% de tots els escolars catalans), un 60% està matriculat en una escola ordinària i la tendència és que el percentatge augmenti els pròxims cursos. Fa tres anys els estudiants es dividien a parts iguals entre els dos tipus d'escoles, però l'aparició de les USEE, i sobretot la incorporació aquest últim any de 56 nous centres a la llista de les escoles inclusives, ha contribuït a decantar la balança.

Per la secretària general de la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva, les USEE han demostrat que «els nens amb discapacitats poden escolaritzar-se amb la resta de companys de la seva edat». Una de les crítiques de l'entitat, però, té a veure amb la limitació a l'hora d'escolaritzar un fill depenent de la zona. Com que aquests recursos depenen de la demanda i les possibilitats de cada escola, alguns territoris encara no ho poden oferir.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>«La nostra és una feina d'artesania»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.